فناوری Blockchain در فروشگاه آنلاین و ردیابی تراکنش

0

امروزه از فناوری Blockchain در فروشگاه آنلاین و برای ردیابی تراکنش‌ها استفاده می‌شود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که صنعت فناوری بلاک‌چین در سال‌های آینده به‌سرعت توسعه خواهد یافت و تا سال 2025 به ارزش بیش از 39 میلیارد دلار می‌رسد. یکی از اولین صنایعی که در بلاک‌چین سرمایه‌گذاری کرد، صنعت بانک‌داری بود که در حال حاضر حدود 30 درصد از ارزش بازار این فناوری را به خود اختصاص داده است.

توانایی بلاک‌چین برای حل مشکلات تجارت الکترونیک غیرقابل انکار است، از حذف واسطه‌ها گرفته تا ساده‌کردن عملیات و کاهش پیچیدگی. اما کاربردهای استفاده از فناوری بلاک‌چین در پلتفرم‌های تجارت الکترونیک ممکن است گیج‌کننده باشد. در ادامه نکات کلیدی در مورد این‌که بلاک‌چین چیست و روش‌هایی که بلاک‌چین می‌تواند در تجارت الکترونیک اعمال شود را خلاصه کرده‌ایم.

بلاک‌چین چیست؟

اگرچه بلاک‌چین برای مدتی یک اصطلاح محبوب بوده است، هنوز سوء تفاهم‌های زیادی در مورد این‌که واقعا چیست وجود دارد. بلاک‌چین با وجود این‌که ارتباط نزدیکی با بیت‌کوین دارد، نه نوعی ارز دیجیتال است و نه یک زبان برنامه نویسی. پس دقیقاً چیست؟

بلاک‌چین یک پایگاه داده توزیع شده مشترک بین گره‌های شبکه کامپیوتری است. یک بلاک‌چین به‌عنوان یک پایگاه داده الکترونیکی برای ذخیره داده‌ها به شکل دیجیتال عمل می‌کند. شناخته‌شده‌ترین استفاده از فناوری بلاک‌چین برای حفظ رکورد تراکنش ایمن و غیرمتمرکز در سیستم‌های ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین است.

فناوری Blockchain در فروشگاه آنلاین و ردیابی تراکنش

تازگی یک بلاک‌چین این است که بدون نیاز به شخص ثالث قابل اعتماد با اطمینان از یکپارچگی و امنیت فهرست داده‌ها، اعتماد را تقویت می‌کند. در حالی‌که بلاک‌چین از لحاظ تاریخی بیشترین ارتباط را با تراکنش‌های بیت‌کوین داشته است، بسیاری از کسب‌وکارها اکنون شروع به درک پتانسیل واقعی آن کرده‌اند. به گفته گارتنر، ارزشی که بلاک‌چین برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند به‌سرعت افزایش می‌یابد و تا سال 2025 به 176 میلیارد دلار و تا سال 2030 به 3.1 تریلیون دلار خواهد رسید.

همه این‌ها توسط جنبه‌های حیاتی زیر در بلاک‌چین ممکن می‌شود:

  • بلاک‌چین با گسترش پتانسیل تبدیل بینش‌ها به دارایی‌های برگشت‌ناپذیر، مدیریت استفاده از داده‌ها را بهبود می‌بخشد.
  • اکوسیستم غیرمتمرکز چارچوب محکمی را ارائه می‌دهد که 100٪ ایمن و تقریباً غیرقابل فساد است.
  • در غیاب یک مرجع متمرکز، بلاک‌چین اعتماد مبتنی بر اجماع ایجاد می‌کند و شفافیت را افزایش می‌دهد.
  • این امکان را برای مشتریان فراهم می‌کند که مستقیماً با مشاغل یا سایر مشتریان ارتباط برقرار کنند و واسطه‌ها را قطع کنند.

کاربرد Blockchain در فروشگاه آنلاین

هنگامی‌که فناوری بلاک‌چین و تجارت الکترونیک با هم استفاده می‌شوند، خواهید دید که می‌تواند جستجوهای محصول، انتخاب، پردازش تراکنش و سایر وظایف را به صورت دیجیتال انجام دهد و تجربه‌ای لذت‌بخش و ایمن را برای مصرف‌کنندگان فراهم کند.

فناوری بلاک‌چین مزایای آشکاری برای تجارت الکترونیک دارد. در زیر، روش‌هایی را که بلاک‌چین می‌تواند در تجارت الکترونیک اعمال شود و این‌که چگونه می‌تواند برای شما مفید باشد را مورد بحث قرار خواهیم داد.

امنیت و شفافیت در ارسال مرسولات با استفاده از Blockchain در فروشگاه آنلاین

فناوری بلاک چین را می‌توان در تجارت الکترونیک به منظور بهبود امنیت داده‌های مشتریان اعمال کرد. بلاک‌چین امنیت بسیار خوبی را برای سیستم‌های پایگاه داده آنلاین فراهم می‌کند که برای استفاده در تجارت الکترونیک مناسب است.

به‌علاوه، در سیستم‌هایی که از بلاک چین پشتیبانی می‌کنند، مشکلات زیادی رخ نداده است. وب‌سایت‌های مبتنی بر بلاک‌چین اطلاعات شخصی را نشان نمی‌دهند، که این یکی دیگر از مزایای مهم آن برای شرکت‌های تجارت الکترونیک است.

در واقع، تراکنش از کیف پول مشتری به کیف پول گیرنده توسط مشتری مجاز است. تنها اطلاعات شناسایی، یک شناسه منحصر به فرد تولید شده به صورت تصادفی است که به کیف پول هر کاربر پیوند داده می‌شود.

امروزه با توجه به رشد ده برابری حملات سایبری و نقض داده‌ها، از دست‌دادن داده از سوی مشتریان اجتناب‌ناپذیر است. در واقع، طبق آمار Statista، 14.6 درصد از حملات فیشینگ در سراسر جهان در طول سه ماهه اول سال 2022 بخش‌های خرده فروشی و تجارت الکترونیک را هدف قرار داده‌اند. و اگرچه فیشینگ اغلب یکی از روش‌های اولیه مورد استفاده هکرها برای تسلط بر سایت‌های تجارت الکترونیک است، بسیاری از صاحبان چنین مشاغلی از خطر بزرگی برای عملیات خود آگاه نیستند.


همچنین بخوانید: بهبود تجربه خرید فروشگاه آنلاین

افزایش شفافیت و قابلیت اطمینان در فرآیند ارسال با Blockchain در فروشگاه آنلاین

چندین برند اخیراً پس از اتهامات عدم شفافیت هدف انتقاد قرار گرفته‌اند. این امر با این واقعیت مشهود است که از هر 6 مصرف‌کننده (15 درصد) فقط یک نفر معتقد است که برندها در حال حاضر در رسانه‌های اجتماعی “بسیار شفاف” هستند.

با توجه به این‌که اکثر مصرف‌کنندگان احساس می‌کنند که شفافیت زمانی رخ می‌دهد که برندها باز، شفاف و صادقانه باشند، این مشکل بزرگی برای سیستم‌های تجارت الکترونیک فعلی ایجاد می‌کند.

در نتیجه، استفاده از فناوری بلاک‌چین در بخش تجارت الکترونیک، یک محیط غیرمتمرکز ایجاد می‌کند که در آن هر فرد مجرم در سمت شرکت یا مصرف‌کننده می‌تواند به طور موثر نظارت شود.

Blockchain در فروشگاه آنلاین و زنجیره تامین، از جمله تولیدکننده، توزیع‌کننده، خرده‌فروش و مشتری نهایی قابل اجرا است. با کمک این فناوری، مشتریان شما قادر خواهند بود توضیحات مربوط به تمام سوالات مربوطه را کشف کنند، از جمله این‌که اقلام از کجا آمده‌اند، چه کسی آن‌ها را تولید کرده و دقیقاً چگونه ساخته شده است.

به عنوان یک صاحب کسب‌وکار، می‌توانید با ابتکار عمل، اعتبار برند خود را افزایش دهید. استفاده از بلاک‌چین در تجارت الکترونیک شما را قادر می‌سازد تا زنجیره تامین خود را شفاف کنید. هرکسی که به او مجوز داده شده است، توانایی بررسی و مشاهده هر مرحله از معامله را دارد. این رویکرد اعتماد مخاطب را افزایش می‌دهد و تراکنش‌های انجام شده را قابل مشاهده می‌کند.

استفاده از تکنولوژی Blockchain در ردیابی و ارسال مرسولات در فروشگاه آنلاین

با وجود این‌که خرید و تحویل آنلاین افزایش یافته است، فقط 34 درصد از مشتریان اعلام کردند که مراحل تحویل بهتر شده است. با این حال، با فناوری بلاک‌چین، این ارقام احتمالاً تغییر می‌کنند، زیرا یکی از مزایای بی‌شمار آن اطمینان از تحویل محصول است.

همان‌طور که همه می‌دانند، اختلاف بین وعده و تحویل تأثیر قابل توجهی بر رضایت و تعامل طولانی مدت با تجارت دارد. یک تجربه تحویل بد، 85٪ از خریداران آنلاین را از خرید دیگری از آن کسب‌وکار آنلاین منع می‌کند، که نشان می‌دهد کیفیت تحویل چقدر برای خریدهای آینده اهمیت دارد.

با ردیابی موقعیت محصول در طول فرآیند تحویل با استفاده از برچسب‌گذاری اینترنت اشیا و مدیریت تحویل محصولات در زمان واقعی، بلاک‌چین تجربه تحویل را برای مشتریان شما افزایش می‌دهد.

یک پایگاه داده غیرمتمرکز و رمزگذاری شده از تعاملات و ترجیحات کاربر که در زمان واقعی قابل دسترسی است، آن را قادر می‌سازد تعاملات همه کانالی یکپارچه را ارائه دهد.

Blockchain در فروشگاه آنلاین تضمین می‌کند که اقلام در بازه زمانی پیش‌بینی‌شده تحویل داده می‌شوند، زیرا زمان کمتری برای اعتبارسنجی داده‌ها لازم است و زمان بیشتری را برای عرضه کالاها و خدمات آزاد می‌کند.

مزایای استفاده از Blockchain در فروشگاه آنلاین برای ردیابی مرسولات

  • اثبات اصالت و انتقال امن اطلاعات در فرآیند ارسال با Blockchain
  • امکان ارائه اطلاعات وضعیت مرسوله به مشتریان در زمان واقعی با Blockchain
  • امکان پیگیری دقیق و دوره بندی تحویل مرسولات با استفاده از Blockchain
  • افزایش شفافیت و قابلیت اطمینان با استفاده از Blockchain
  • رصد لحظه‌ای و دقیق مکانی مرسولات با تکنولوژی Blockchain

افزایش اعتماد مشتریان در ردیابی مرسولات با استفاده از Blockchain

نقل و انتقالات سنتی گاهی‌اوقات زمان زیادی را می‌طلبد، به‌ویژه هنگام جابجایی پول بین کشورها، که ممکن است چندین روز طول بکشد. بنابراین، فناوری بلاک‌چین ممکن است برای مدیریت و ذخیره اطلاعات پرداخت مشتری، تسریع و ایمن کردن فرآیند پرداخت استفاده شود.

خرده‌فروشان آنلاین به‌شدت به پلتفرم‌های تجارت الکترونیک پاسخ می‌دهند. میلیون‌ها کالا هر ساله برای برآوردن تقاضای مصرف کننده اضافه می‌شود. تقریباً همه کشورها شاهد افزایش اندازه بخش خرده‌فروشی آنلاین جهانی خواهند بود.

در واقع، تنها در سال 2021، تجارت الکترونیک حدود 20 درصد از کل فروش خرده‌فروشی در سطح جهان را تشکیل می‌داد. طبق پیش‌بینی‌ها، بازار آنلاین تقریباً یک چهارم کل خرده‌فروشی‌ها در سراسر جهان تا سال 2025 را به خود اختصاص خواهد داد.

محبوبیت خرید آنلاین و تمایل فزاینده برای مراحل پرداخت سریع‌تر، محرک‌های اصلی این افزایش هستند. ظرفیت بلاک چین برای ارائه گزارش تراکنش‌های ضد دستکاری یکی از راه‌هایی است که می‌تواند عملیات پرداخت در تجارت الکترونیک را تسریع کند.

کسب‌وکارها ممکن است بتوانند از درخواست اطلاعات شخصی مانند جزئیات کارت اعتباری مشتریان هنگام بررسی، اجتناب کنند و در وقت و تلاش آن‌ها صرفه‌جویی شود.

کاهش تقلب و جعل در فرآیند ارسال با استفاده از Blockchain

چرا باید برای انجام تراکنش بین دو یا چند طرف که قبلاً توافق کرده‌اند، به شخص ثالث هزینه اضافی پرداخت کنیم، در حالی‌که می‌توانیم برای اجرای مؤثرتر و ایمن‌تر این رویه‌ها به بلاک چین اعتماد کنیم؟

قبل از بلاک‌چین، تجارت به یک واسطه، مانند یک بانک یا یک کارگزار نیاز داشت که اطلاعات مالی شما را در سیستم‌های خود نگه می‌داشت. یک بانک‌دار هنگام انتقال پول یا انجام تراکنش برای ثبت تراکنش به حساب شرکت لینک می‌دهد.

از سوی دیگر، بلاک‌چین یک دفتر کل غیرمتمرکز از سوابق مرتبط را جایگزین این روش کنترل شده می‌کند. تاریخچه‌ای قابل تأیید برای هر تراکنش وجود دارد زیرا هر رکورد به قبلی و موردی که در پی آن است پیوند داده شده است. هیچ رکوردی را نمی‌توان حذف کرد و هیچ رکوردی را که از قبل وجود دارد نمی‌توان تغییر داد.

به عنوان مثال، در فناوری بلاک‌چین، رایانه فروشنده، رکورد بلاک‌چین را که در صدها رایانه دیگر نگهداری می‌شود، بررسی می‌کند تا تعیین کند که آیا خریدار مقدار مناسبی را هنگام انجام تراکنش بیت‌کوین در اختیار دارد یا خیر.

بهینه‌سازی فرآیند ارسال و کاهش هزینه‌ها با استفاده از Blockchain

توانایی فناوری بلاک‌چین در کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل یکی از مزایای اصلی آن است. ردیابی در زمان واقعی، مشاهده اطلاعات محموله، دریافت سریع‌تر با اشتباهات کمتر و هزینه کمتر از ویژگی‌های اصلی فرآیندهای حمل‌ونقل هستند.

فناوری بلاک‌چین ممکن است در این فرآیندهای حمل‌ونقل برای نظارت بر محموله‌ها و بسته‌ها استفاده شود، که ممکن است به صنعت تجارت الکترونیک در صرفه‌جویی در هزینه حمل‌ونقل کمک کند. خرده‌فروشان آنلاین بدون شک می‌توانند با این کار مقدار زیادی پول پس‌انداز کنند.

فن‌آوری بلاک‌چین به حمل‌ونقل کسب‌وکارهای اجازه می‌دهد تا کالاها را از نقطه A تا نقطه B به طور دقیق‌تر و مؤثرتر ردیابی کنند، که هزینه‌ها را برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کاهش می‌دهد.

از آن‌جایی که هزینه حمل‌ونقل یکی از موانع اصلی خرید آنلاین است، ممکن است تأثیر زیادی بر بخش تجارت الکترونیک داشته باشد. در واقع، یک نظرسنجی اروپایی در سال 2021 نشان داد که از هر ده خریدار آنلاین هفت نفر به دلیل قیمت‌های گزاف تحویل، خرید خود را رها می‌کنند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    گزارش 2016 VWO Commerce Cart Abandonment همچنین نشان می‌دهد که هزینه‌های حمل‌ونقل غیرمنتظره علت اصلی رها شدن سبد خرید است. با این حال، اتخاذ بلاک‌چین برای کنترل زنجیره تامین به طور خودکار هزینه‌های متحمل شده در این فرآیند را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، بلاک‌چین ممکن است برای توسعه سیستم‌های تجارت الکترونیک کاملاً جدید که مستقل از تکنیک‌های تحویل مرسوم هستند، استفاده شود.

    کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل برای اکثر شرکت‌های تجارت الکترونیک نیز به صنعت لجستیک کمک می‌کند.

    ارائه دسترسی راحت به ضمانت نامه و گارانتی با استفاده از Blockchain

    مصرف‌کنندگان اغلب با گارانتی‌ها مشکل دارند. با این حال، مهم است که در نظر داشته باشید که گارانتی دو کارکرد منحصر به فرد دارد: اول این‌که مسئولیت بالقوه سازنده را که در صورت عدم وجود ضمانت‌نامه کتبی مرتبط با کالا به وجود می‌آمد را کاهش می‌دهد، و دوم این‌که برای مشتری روشن می‌کند که چه پوششی باقی مانده است.

    مصرف‌کنندگان اغلب ضمانت‌های مربوط به اقلام خاص را نادیده می‌گیرند. بنابراین، تضمین در درجه اول در خدمت منافع سازنده است. فناوری Blockchain در فروشگاه آنلاین این امکان را فراهم می‌کند که ضمانت‌های محصول را از اسناد کاغذی به فضای ابری منتقل کنید.

    W a rranteer نمونه‌ای از خدماتی است که ضمانت‌نامه‌های محصول را از کاغذ به ابر از طریق بلاک چین منتقل می‌کند، آن‌ها را معتبر و قابل انتقال نگه می‌دارد، و در حال حاضر توسط تعداد فزاینده‌ای از کسب‌وکارهای متمرکز بر مصرف‌کننده استفاده می‌شود.

    مشتریان ممکن است یک کیف پول ضمانت دیجیتال را مدیریت کنند که تجار و تولیدکنندگان را از وظایف اداری خلاص می‌کند. فناوری بلاک‌چین برای تجارت الکترونیک همچنین دریافت هر مشتری و ضمانت‌های تمدید شده را پیگیری می‌کند.

    در نتیجه، ذخیره و دسترسی به تمام اعتبارسنجی های گارانتی کالاهای خود به صورت آنلاین، برای مخاطبان شما مفید خواهد بود. با بلاک‌چین، این رسیدها و ضمانت‌ها ممکن است به راحتی قابل رسیدگی باشد.

    نتیجه‌گیری

    اگر صاحب یک تجارت آنلاین هستید و می‌خواهید کارایی کسب‌وکارتان را افزایش دهید، باید از Blockchain در فروشگاه آنلاین خود استفاده کنید. این نه‌تنها نحوه عملکرد شما را تغییر می‌دهد، بلکه به تمام مشکلات شما نیز رسیدگی می‌کند و راه حلی دائمی ارائه می‌دهد که می‌توانید آن را دنبال کنید.

    پتانسیل بلاک‌چین بسیار زیاد است و هر چه بخش‌های بیشتری از این فناوری استفاده کنند، تأثیر آن به سرعت افزایش خواهد یافت. ظهور بلاک‌چین در حال حاضر شروع به تغییر بخش تجارت الکترونیک کرده است و در سال‌های آینده، محیط خرید آنلاین را به‌شدت تغییر خواهد داد. با حذف واسطه‌ها و ساده‌سازی فرآیند، این فناوری مصرف‌کنندگان را قادر می‌سازد تا مستقیماً با مغازه‌ها تعامل داشته باشند.

    راه‌های زیادی وجود دارد که بلاک چین می‌تواند در تجارت الکترونیک اعمال شود، همان‌طور که در این مقاله مورد بحث قرار گرفت و همچنین دلایلی وجود دارد که چرا باید آن‌ها را برای تجارت الکترونیک خود بپذیرید. امیدواریم با استفاده از این مطلب، شما را در مورد ایده فناوری بلاک‌چین در تجارت الکترونیک آگاه کرده باشیم.

    سوالات متداول درباره استفاده از Blockchain در فروشگاه آنلاین

    منبع: acowebs

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.