7 تأثیر هوش مصنوعی در فروش و افزایش آن

0

این روزها هوش مصنوعی (AI) تغییرات بسیاری در زندگی و کار افراد مختلف ایجاد کرده است. یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در فروش، بازاریابی و موارد مربوط به کسب‌وکارهاست. مجموعه‌های مختلف با استفاده از هوش مصنوعی توانسته‌اند میزان فروش مجموعه خود را افزایش دهند. اما چگونه هوش مصنوعی در فروش تأثیر می‌گذارد؟ چه کاربردها و مزایایی برای کسب‌وکارهای مختلف دارد؟ در این مطلب از بلاگ پادرو قصد داریم تا تأثیر هوش مصنوعی در فروش را با هم بررسی کنیم. برای آشنایی با این موارد تا انتها با ما همراه باشید. مطالبی که در این مقاله خواهید خواند:

تأثیر هوش مصنوعی در میزان فروش

تأثیر هوش مصنوعی در میزان فروش

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند در فروش مجموعه‌های مختلف تأثیر بگذارد؟ استفاده از آن چه مزایایی برای این کسب‌وکارها به همراه دارد؟ باید بگوییم که هوش مصنوعی می‌تواند به صورت‌های بسیار متفاوتی در فروش مجموعه‌های مختلف تأثیرگذار باشد. از مهم‌ترین تأثیرهای هوش مصنوعی در فروش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- افزایش سرنخ‌های فروش

سرنخ فروش یا لید در بازاریابی به معنی بررسی افرادی است که به نحوی به محصولات و خدمات مجموعه مد نظر علاقه نشان داده‌اند. تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد مجموعه‌هایی که از هوش مصنوعی در فروش استفاده می‌کنند، می‌توانند تا 50 درصد سرنخ‌های فروش محصولات خود را افزایش دهند. هوش مصنوعی به تیم‌های فروش کسب‌وکارهای مختلف کمک می‌کند تا بتوانند راحت‌تر سرنخ‌های فروش را ایجاد کنند، آن‌ها را پیگیری کنند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. همین امر سبب می‌شود که در نهایت با افزایش سرنخ فروش، میزان فروش مجموعه افزایش پیدا کند.

2- ارتباط بهتر با مشتری و مخاطب

یکی از جذاب‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در فروش، ایجاد ارتباط بهتر، سریع‌تر و مناسب‌تر با مشتریان است. از هوش مصنوعی می‌توان در روند پاسخگویی به مشتری، سفارش گرفتن، ارائه اطلاعات به مشتری و بسیاری موارد مشابه استفاده کرد. این کار سبب خواهد شد تا مشتریان و مخاطبان در مدت زمان کوتاه‌تری پاسخ برخی سؤالات خود را دریافت کنند و همین امر در افزایش میزان اعتماد آن‌ها به یک مجموعه می‌تواند نقش داشته باشد.

بر اساس برخی تحقیقات، کسب‌وکارهایی که از هوش مصنوعی برای ارتباط با مشتری استفاده می‌کنند تا 40 درصد در زمان پرسنل خود صرفه‌جویی کرده‌اند و همین امر علاوه بر کاهش برخی هزینه‌های شرکت، باعث ارتباط بهتر با مشتری نیز شده است.

3- وقت بیشتر برای فروش

از هوش مصنوعی می‌توان برای آسان کردن بسیاری از روندهای مجموعه‌های متفاوت استفاده کرد. از موارد تأثیرگذاری هوش مصنوعی در فروش و روند شرکت، می‌توان به دریافت سفارش و آماده کردن آن، ثبت خودکار سفارش‌ها، پیگیری، ثبت اطلاعات و بسیاری موارد مشابه دیگر اشاره کرد. همین امر سبب می‌شود تا مجموعه وقت بیشتری را برای افزایش فروش، تولید محصولات بهتر، بررسی و تولید محصولات جدید بگذارد. همان‌طور که می‌دانید این موارد در موفقیت و افزایش فروش یک شرکت نقش بسیار پررنگی دارند.

4- کاهش هزینه

با استفاده از هوش مصنوعی در فروش و مجموعه می‌توان بسیاری از هزینه‌ها را کاهش داد. برخی از کسب‌وکارها برای کارهایی که به راحتی توسط هوش مصنوعی قابل انجام هستند، پرسنل متعددی را استخدام می‌کنند. اما این تنها روشی نیست که هوش مصنوعی باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. دقت هوش مصنوعی بسیار بالاتر از انسان است و امکان رخ دادن خطا در محاسبات آن بسیار کمتر است. به همین دلیل سفارشات مشتریان با دقت بیشتری بررسی و آماده خواهند شد. همین امر باعث می‌شود تا مجموعه کمتر با مواردی مانند ارسال اشتباه کالا و مرجوع شدن آن مواجه شود. مرجوع شدن کالاها به میزان بالا را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای کسب‌وکارهای متفاوت دانست.

5- تحلیل‌های دقیق‌تر

تحلیل‌های دقیق‌تر

یکی دیگر از تأثیرات هوش مصنوعی در فروش، ارائه تحلیل‌های دقیق‌تر در خصوص موارد مختلف کسب‌وکار است. این موارد می‌توانند شامل روند پیشرفت، بررسی زمان‌های شلوغ کاری و پیش‌بینی موارد آینده، محصولات مورد علاقه مخاطبان و بسیاری موارد دیگر باشند. همین امر سبب خواهد شد که مدیران یک کسب‌وکار بتوانند با داشتن آمارهای دقیق‌تر، تحلیل‌های بهتری در خصوص آینده کسب‌وکار خود داشته باشند.

6- پیش‌بینی فروش

پیش‌بینی فروش را باید از مهم‌ترین بخش‌های مدیریت تجارت دانست. همین مورد را باید یکی دیگر از تأثیرات هوش مصنوعی در فروش دانست. هوش مصنوعی با بررسی داده‌های فروش ماه‌ها و سال‌های قبل، ترندهای صنعت و بررسی وضعیت بازار با استفاده از الگوریتم‌های متفاوت و در نظر گرفتن موارد تأثیرگذار مانند رقبا، شرایط بازار و قیمت‌ها می‌تواند در خصوص میزان فروش در ماه‌های گذشته تحلیل‌هایی داشته باشد و میزان فروش را به صورت نسبی و یا حتی دقیق پیش‌بینی کند.

7- قیمت‌گذاری

در سال‌های اخیر رقابت میان مجموعه‌های متفاوت به شدت افزایش یافته است. با پیشرفت تکنولوژی، افراد به راحتی می‌توانند قیمت کالاهای مشابه تولید شده توسط مجموعه‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنند. همین امر سبب شده تا قیمت‌گذاری مناسب کالاها اهمیت بسیار بیشتری داشته باشد. از تأثیرات دیگر هوش مصنوعی در فروش، قیمت‌گذاری مناسب کالاهاست.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    هوش مصنوعی با بررسی بسیاری موارد مانند میزان تقاضا، روند افزایش قیمت، ویژگی محصول، تاریخ تولید محصولات جدیدتر و بسیاری موارد دیگر، می‌تواند قیمت مناسبی را به مجموعه پیشنهاد کند.

    هوش مصنوعی در فروش مجموعه‌های متفاوت به شکل‌های مختلفی تأثیرگذار است. از این اشکال می‌توان به کاهش هزینه، افزایش وقت برای تمرکز روی فروش، ایجاد رابطه بهتر با مخاطب، پیش‌بینی میزان فروش و قیمت‌گذاری مناسب اشاره کرد.

    هوش مصنوعی در فروش در شبکه اجتماعی

    یکی دیگر از مواردی که باید در خصوص تأثیر هوش مصنوعی در فروش بدانید، کارایی و فایده استفاده از آن در شبکه‌های اجتماعی مختلف است. از مهم‌ترین روش‌هایی که کسب‌وکارهای متفاوت می‌توانند از هوش مصنوعی در فروش در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    1- بررسی رفتارهای کاربران

    بررسی رفتار کاربران و مخاطبان، تحلیل درست اطلاعات به دست آمده و برنامه‌ریزی در خصوص آن از مهم‌ترین مواردی هستند که می‌توانند در فروش یک مجموعه در شبکه‌های اجتماعی تأثیر بگذارند. این‌ که بازاریابان و تیم فروش یک مجموعه بتوانند اطلاعات درست و دقیقی از رفتارهای کاربران شبکه‌های اجتماعی داشته باشند، می‌تواند به داشتن تجزیه و تحلیل بی‌نقص‌تر آنها کمک کند. داشتن این موارد باعث خواهد شد که تصمیمات بهتری در خصوص آینده شرکت، نحوه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و بسیاری موارد مشابه دیگر گرفته شوند.

    2- عدم یکنواختی بازاریابی

    همان‌طور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، با استفاده از هوش مصنوعی در فروش شبکه‌های اجتماعی، می‌توان رفتار کاربران را تحلیل کرد. این تحلیل کاربرد دیگری نیز دارد و آن جلوگیری از یکنواختی بازاریابی در این شبکه‌هاست. همچنین در صورت داشتن خطا در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان آن را متوجه شد و دوباره آن را تکرار نکرد.

    3- انجام سریع‌تر برخی مراحل

    انجام سریع‌تر برخی مراحل

    برخی افراد هوش مصنوعی را به عنوان رقیبی برای انسان در نظر می‌گیرند. اما باید بدانید که این عبارت صحیح نیست. هوش مصنوعی می‌تواند سبب سریع‌تر انجام شدن برخی امور، مخصوصاً فرایندهای تکرار شونده، شود. در حقیقت با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان سرعت و دقت انجام برخی کارها را به میزان زیادی افزایش داد. همین امر باعث خواهد شد تا در زمان و هزینه مجموعه‌های متفاوت صرفه‌جویی شود. همچنین آنها می‌توانند تمرکز بالاتری روی امور دیگر داشته باشند. پس یکی دیگر از مزایای استفاده از هوش مصنوعی در فروش در شبکه‌های اجتماعی، انجام سریع‌تر برخی فرایندهای تکراری است.

    4- به دست آوردن برخی فرصت‌ها

    برخی فرصت‌ها در شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که عدم اطلاع به موقع از آن‌ها باعث می‌شود که کسب‌وکارهای متفاوت نتوانند از آن‌ها به درستی استفاده کنند. اما با استفاده از هوش مصنوعی و کاربردهای آن می‌توان این فرصت‌ها را زودتر پیش‌بینی کرد و برای استفاده از آن اقدامات لازم را انجام داد. همین امر می‌تواند سبب افزایش میزان فروش یک مجموعه یا کسب‌وکار شود.

    5- تبلیغات

    یکی دیگر از تأثیرات هوش مصنوعی در فروش، کمک به انجام تبلیغات به شیوه‌ای بهتر و مؤثرتر است. با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان بسترهای مناسب برای فروش و تبلیغات را شناسایی کرد و در آن‌ها تبلیغات مؤثر انجام داد. بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک از هوش مصنوعی برای بهبود رابط کاربری و تبلیغات استفاده می‌کنند.

    مشابه این مورد را افراد در اکسپلور اینستاگرام نیز مشاهده کرده‌اند. اینستاگرام با استفاده از هوش مصنوعی مواردی را در اکسپلور به افراد نشان می‌دهد که بیشتر به آن‌ها علاقه دارند. البته الگوریتم مشاهده پست‌های مختلف در اکسپلور آنقدر هم ساده نیست و موارد بسیاری در آن نقش دارند.

    6- ایجاد و مدیریت صفحات در شبکه‌های اجتماعی

    یکی دیگر از جذاب‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در فروش در شبکه‌های اجتماعی، قابلیت مدیریت پیج‌هایی است که توسط کسب‌وکارهای متفاوت ایجاد می‌شوند. با هوش مصنوعی می‌توان بسیاری از روندهای موجود در شبکه‌های اجتماعی برای مدیریت صفحه را انجام داد. ابزارهای تولید محتوا به صورت خودکار، شناسایی بهترین هشتگ‌ها، پیدا کردن بهترین زمان برای انتشار محتوا و پاسخ به برخی سؤالات مخاطبان از جمله مواردی هستند که می‌توان آن‌ها را با استفاده هوش مصنوعی انجام داد.

    پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی مطلب 9 تکنیک جذاب برای استفاده از هوش مصنوعی اینستاگرام را مطالعه کنید.

    با توجه به افزایش روزافزون استفاده از هوش مصنوعی توسط مجموعه‌ها و شرکت‌های متفاوت، به زودی کسب‌وکارهایی که از این تکنولوژی استفاده نکرده‌اند از رقبای خود جا خواهند ماند و سهم خود از بازار را به آن‌ها واگذار خواهند کرد.

    آیا به هوش مصنوعی برای کسب‌وکار خود نیاز دارید؟

    شاید سؤالی که در ذهن برخی افراد، مخصوصاً آن‌ها که با روش‌های سنتی آشنایی بیشتری دارند، به وجود بیاید این است که آیا ما هم به هوش مصنوعی در کسب‌وکار خود نیاز داریم؟ با توجه به نکاتی که در این مطلب بیان کردیم، هر چه فعالیت کسب‌وکارها در فضای مجازی و به صورت آنلاین بیشتر باشد، آن‌ها نیاز بیشتری به استفاده از هوش مصنوعی دارند.

    اما قبل از این که از هوش مصنوعی در فروش و سایر بخش‌های کسب‌وکار خود استفاده کنید، بهتر است به سؤالات زیر پاسخ دهید تا بهترین استفاده را از آن ببرید.

    • هوش مصنوعی چه تأثیراتی در کسب‌وکار شما دارد؟
    • میزان تأثیر هوش مصنوعی در فروش و افزایش آن چقدر است؟
    • چگونه می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی هزینه‌ها را کاهش داد؟
    • هوش مصنوعی تا چه میزانی می‌تواند روی بهره‌وری شرکت مؤثر باشد؟
    • تا چه اندازه گروه و مجموعه شما آمادگی پذیرش هوش مصنوعی را دارد؟
    • زیرساخت‌های لازم برای استفاده از هوش مصنوعی را دارید؟

    یافتن پاسخ این سؤالات می‌تواند باعث شود تا به شکلی بهتر و مؤثرتر از هوش مصنوعی در فروش و سایر بخش‌های کسب‌وکار استفاده کنید.

    دلیل علاقه کسب‌وکارها به استفاده از هوش مصنوعی

    باید بدانید که علاوه بر تأثیرات هوش مصنوعی در فروش، استفاده از این تکنولوژی نوین می‌تواند در بخش‌های دیگر مانند ساخت رایگان سایت فروشگاهی، مدیریت، جمع‌آوری و بررسی اطلاعات، درک بهتر رفتار کاربران، مخاطبان و مشتریان، کشف و مسدود کردن پیام‌های توهین‌آمیز در شبکه‌های اجتماعی، تولید و انتشار محتوا در زمان مناسب، پیدا کردن هشتگ‌های مناسب، بهبود روند پاسخگویی به مشتری و مخاطب و بسیاری موارد دیگر نقش داشته باشد.

    دلیل علاقه کسب‌وکارها به استفاده از هوش مصنوعی

    تمام این موارد می‌توانند به مرور سبب افزایش احتمال موفقیت یک کسب‌وکار شوند. با توجه به علاقه روزافزون کسب‌وکارهای متفاوت به هوش مصنوعی، به زودی دیگر استفاده از هوش مصنوعی برای یک مجموعه به عنوان برتری و امتیاز محسوب نخواهد شد و باید بگوییم که مجموعه‌هایی که از آن استفاده نمی‌کنند، به مرور از رقبای خود عقب خواهند افتاد. مثال ساده‌ای که در این خصوص می‌توان به آن اشاره کرد، شرکت نوکیاست.

    شرکت نوکیا در سال‌های نه چندان دور قسمت بسیار زیادی از بازار موبایل دنیا را در اختیار داشت. اما عدم توجه به تکنولوژی‌های نوین مانند گوشی‌های لمسی و هوشمند باعث شد تا این شرکت این امتیاز را از دست بدهد و اکنون تنها بخش بسیار کوچکی از این بازار را در اختیار دارد.

    جمع‌بندی

    • هوش مصنوعی در فروش مجموعه‌های متفاوت به شکل‌های مختلفی تأثیرگذار است. از این اشکال می‌توان به کاهش هزینه، افزایش وقت برای تمرکز روی فروش، ایجاد رابطه بهتر با مخاطب، پیش‌بینی میزان فروش و قیمت‌گذاری مناسب اشاره کرد.
    • استفاده از هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی هم می‌تواند روی فروش تأثیر بگذارد.
    • در شبکه‌های اجتماعی می‌توان از هوش مصنوعی برای ایجاد پست، یافتن بهترین زمان برای انتشار محتوا، تولید محتوا، یافتن هشتگ‌های مناسب، مدیریت صفحات و پاسخگویی سریع‌تر به مخاطب استفاده کرد.
    • با توجه به افزایش روزافزون استفاده از هوش مصنوعی توسط مجموعه‌ها و شرکت‌های متفاوت، به زودی کسب‌وکارهایی که از این تکنولوژی استفاده نکرده‌اند از رقبای خود جا خواهند ماند و سهم خود از بازار را به آن‌ها واگذار خواهند کرد.
    • قبل از این که از هوش مصنوعی استفاده کنید، بهتر است پاسخ برخی سؤالات که در این مطلب به آن‌ها اشاره شده را پیدا کنید تا استفاده بهتری از این فناوری ببرید.
    • شما در خصوص تأثیر هوش مصنوعی در فروش چه می‌دانید؟ آیا در کسب‌وکار خود از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اید؟ چه نکات دیگری در این خصوص می‌دانید؟
    • تجربیات و نظرات خود را با ما و سایر کاربران در بخش کامنت به اشتراک بگذارید.

    پرسش‌های پرتکرار

    منابع

    hbr

    marketingaiinstitute

    saleshacker

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.