انتخاب محصول برای فروشگاه اینترنتی با 6 معیار مهم

0

هر سال کسب‌وکارهای زیادی سعی می‌کنند با راه اندازی فروشگاه اینترنتی تجربۀ موفقی در تجارت داشته باشند. سایت یا صفحه‌ای در رسانه‌های اجتماعی بستر مناسبی برای فروش اینترنتی محصولات به وجود می‌آورد. اما عوامل متعددی از جمله عدم آشنایی با معیارهای انتخاب محصول برای فروشگاه اینترنتی باعث رشد یا سقوط آنها می‌شود. به نحوی که هر سال 85 تا 95 درصد فروشگاه‌های اینترنتی با شکست مواجه می‌شوند.

آشنایی با معیارهای انتخاب محصول برای فروشگاه اینترنتی، شما را در تبلیغات، برندینگ، تعامل با کاربران و جذب مشتریان یاری می‌دهد. در واقع با بررسی دقیق معیارها و اعمال آن‌ها در بخش‌های مختلف مانند انتخاب بهترین محصول برای فروش کار بازاریابی موفق را تجربه می‌کنید.

اگر شما هم قصد دارید در فضای مجازی فروشگاه اینترنتی خود را به خوبی اداره کنید، پیشنهاد می‌کنیم با معیارهای مهم در انتخاب محصول برای فروشگاه اینترنتی آشنا شوید.

نکات انتخاب محصول برای فروشگاه اینترنتی

رعایت معیارهای مهم انتخاب بهترین محصولات باعث رونق گرفتن فروشگاه اینترنتی شما می‌شود.

6 معیار انتخاب بهترین کالا برای فروشگاه اینترنتی

پیش از انتخاب محصول برای فروشگاه اینترنتی خود می‌توانید معیارهای زیر را در نظر بگیرید. این فاکتورها در نهایت به شما کمک می‌کنند با ایده‌های جدید و خلاقانه محصولات را تبلیغ کنید. علاوه بر این فروش اینترنتی محصولات را با تعیین بهترین تأمین‌کنندگان کالا انجام دهید.

1. ارزیابی نقاط قوت و ضعف فعالیت تجاری در اینترنت

فضای اینترنت اولین فاکتوری است که باید برای انتخاب محصول فروشگاه اینترنتی به طور دقیق و بدون توجه سایر عوامل بررسی کنید. در واقع باید به دنبال مزایا و معایب فعالیت در فضای مجازی باشید.

  • نقاط قوت
  • برای انتخاب نوع محصولات و خدماتی که می‌خواهید ارائه دهید، خودمحور باشید.

به دنبال این باشید که به چه چیزی علاقه دارید؟ دوست دارید چه کالایی را در فضای اینترنت جستجو کنید؟ بهترین کالا برای فروش آنلاین چیست؟ گاهی اگر آنچه با تمام وجود دوست داشته باشید، به عنوان بهترین انتخاب محصول برای فروشگاه اینترنتی شما خواهد بود.

  • تجربه و تخصص شما یکی از عوامل مؤثر در موفقیت شما به حساب می‌آید.

پس رزومۀ کاری خود را بررسی کنید و ببینید در چه کاری به عنوان صاحب‌نظر و متخصص ارشد می‌توانید فعالیت کنید. توجه به تخصص و تجربه به روند بازاریابی برای انتخاب بهترین محصول برای فروشگاه اینترنتی به فروش بیشتر کمک می‌کند.


بیشتر بخوانید: 10 نکته کلیدی برای مدیریت کسب و کارهای کوچک

  • مزایای رقابتی پایدار شما چیست؟

مزیت رقابتی آن چیزی است که شما را در میان رقبا برجسته‌تر می‌کند. برای مثال باید به دنبال ایده‌ای خلاق باشید که تازگی آن باعث شود برند شما به خوبی پیشرفت کند. در واقع مزیت رقابتی شاخصی است که شما را در میان هم‌صنف‌های خود منحصر به فرد می‌کند. ارائۀ محصولات و خدمات نوین که نوآوری به حساب آید، می‌تواند نقطۀ قوت خوبی باشد. پس قبل از انتخاب محصول برای فروشگاه اینترنتی، این موارد را بررسی کنید:

انتخاب محصول برای فروشگاه اینترنتی

نقاط ضعف:

  • باید حوزه‌هایی که نیاز به ارتقا دارد پیدا کنید.
  • در چه زمینه‌هایی باید بهبود و رشد داشته باشید؟
  • آیا با رفع نقاط ضعف، می‌توانید نقاط قوت خود را برجسته سازید؟

با کمک یادگیری مهارت‌های فروش و بازاریابی به‌ویژه بازاریابی دیجیتال می‌توانید انتخاب محصول برای فروشگاه اینترنتی را به بهترین نحو ممکن انجام دهید.

کارهایی که از انجام آن بیزارید را فهرست کنید:

گاهی آنچه موجب آزار و ناراحتی شما می‌شود، نقطه عطف موفقیت شماست. شما با گذراندن دوره‌های مختلف می‌توانید مهارت‌هایی برای اجرای همان کارهای نفرت‌انگیز سابق فراگیرید. برای مثال آنچه دوست ندارید، ممکن است محصول یا سرویسی بالقوه باشد. درنتیجه می‌توانید از آن به عنوان بهترین کالا برای فروش آنلاین استفاده کنید.

2. ارزیابی فرصت‌ها و تهدید‌ها

بعد از ارزیابی محیط داخلی سراغ عوامل خارجی روید و بر آنها تمرکز کنید. بررسی همه‌جانبه شما باعث می‌شود که در مقابل حوادث و فشار عوامل خارجی بهتر دوام بیاورید. این دوام و پایداری مستلزم بررسی و آگاهی همه‌جانبه دربارۀ عوامل خارجی است. به این ترتیب شما می‌توانید:

  • از نقاط قوت خود به موقع و در شرایط مناسب بهره‌مند شوید.
  • موانع کاری موجود را پیش‌بینی کرده و با آن‌ها بهتر مقابله کنید.
  • فرصت‌ها

در این بخش نکات مثبت و سازنده در فعالیت فروشگاه اینترنتی شما توضیح داده می‌شود.

  • جستجوی کلیدواژه‌ها: کلیدواژه کلماتی است که کاربران اینترنت در موتورهای جستجو سرچ می‌کنند. با این روش نیازسنجی شما متوجه می‌شوید که مخاطبانتان بیشتر چه کالایی را جستجو می‌کنند. با جستجوی کلیدواژه‌ها به ایده‌های جدید برای بازاریابی و فروش دست می‌یابید.
  • بررسی و شناخت بازاریابی‌های موفق و پرفروش اولیه: برای شناخت محصولات پرفروش می‌توانید فروش رقبای خود مورد بررسی قرار دهید. بازاریابی‌های قدیمی شما را به خوبی راهنمایی می‌کنند و باعث رشد تصاعدی فروشگاه اینترنتی شما می‌شوند. با همین رویه (Trend) می‌توانید برخی محصولات را از سایت خود خارج کرده یا محصولات جدیدی را تأمین کنید.
  • بررسی نیازهای مشتریان و تقاضاهای بازار: علاوه بر سلیقه خود برای انتخاب محصولات فروشگاه اینترنتی باید نیازهای مشتریان را هم بسنجید. نظرسنجی با کمک استوری‌های اینستاگرامی، پرسشنامه‌های آنلاین و پیامک‌های‌ نظرسنجی امکان‌پذیر است. افزایش آگاهی درباره علایق گذشته و کنونی مشتریان یکی از بهترین راه‌های انتخاب کالا برای فروشگاه اینترنتی است.
  • بررسی کم و کاستی‌های بازار: شما در مرحله‌ای مهم باید تأمین‌کنندگان کالاهای خود را بشناسید و با توجه به شرایط بازار و عوامل اقتصادی و سایر عوامل قرارداد درستی میان خود تنظیم کنید. برای این مرحله آگاهی دربارۀ کم و کاستی‌های بازار ضروری است.
انتخاب کالا برای فروش آنلاین

تهدید‌ها:

از قدیم گفته‌اند آن کسی موفق است که بتواند تهدیدها را به فرصت‌های ارزشمند تبدیل کند. بنابراین بهتر است عواملی تهدیدکنندۀ انتخاب کالا برای فروش اینترنتی را پیدا کنید.

  • کمبود عرضۀ محصولات: هنگامی که تأمین‌کنندگان تعداد کافی از کالا به شما ندهند، شما نیز عرضۀ کافی به مشتری ندارید. این تهدید باعث به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار می‌شود. شما می‌توانید در فروشگاه خود برای هر محصول گزینه‌هایی مانند «کالا ناموجود است» یا «در صورت موجود شدن به شما اطلاع می‌دهیم» را اضافه کنید. به این ترتیب مشتریان باز هم برای خرید آنلاین به سایت و صفحۀ شبکه‌های اجتماعی شما مراجعه می‌کنند.
  • مد زودگذر محصولات: یکی از مواردی که سال‌ها برای محصولات به‌خصوص در حوزۀ پوشاک، تهدید محسوب می‌شد، مد زودگذر بود. محصولاتی برای مدت کوتاه طرفداران و خریدارانی داشت. اما بعد از مدت زمان کوتاهی از مد می‌افتادند. اما در سال‌های اخیر نوستالژیک بودن محصولات مختلف، طول عمرشان را افزایش داده است. بنابراین بهترین محصول برای فروش گاهی مشمول مدهای زودگذر نخواهد بود. مطالعه و تحقیق دربارۀ مدهای قدیمی و دلایل موفقیتشان می‌تواند در زنده کردن آنها کمک کند. به همین دلیل بعد از سال‌ها شاهد مد شدن برخی کالاهای قدیمی هستیم. در ضمن از نقاط ضعف مدهای سال‌های قبل برای ایجاد نقاط مثبت اشتباه می‌کنیم.
  • تشکیل دادن بخشی از سهم بازار: در بازارهای رقابتی بخش عمدۀ محصولات را شرکت‌های بزرگ تأمین می‌کنند. شرکت‌های کوچک هم سهم‌های کوچکی را از آن خود می‌کنند. هرچند همین سهم اندک مایۀ امیدواری صاحبان کسب‌وکارهاست.

چه چیزی مانع فروش آنلاین بعضی محصولات از شرکت‌های بزرگ می‌شود؟ دلایل این اتفاق بهترین راه فروش اینترنتی محصولات را به شما معرفی می‌کند. با فروش محصولاتی که موانع بررسی‌شده برای فروش را نداشته باشند، پیشرفت چشمگیری را تجربه می‌کنید.

اجرای استراتژی «بررسی فرصت‌ها و تهدیدها» می‌توانید مراحل موفقیت در فعالیت تجاری را با سرعت و سهولت بیشتری طی کنید.

فرصت‌ها و تهدیدها عامل مهمی در انتخاب محصول برای فروشگاه اینترنتی هستند.

3. استفاده از ایده‌های مختلف برای تبدیل تهدید به فرصت قبل از انتخاب محصول برای فروشگاه اینترنتی

اگر می‌خواهید در مقابل تهدیدها سربلند باشید، باید از نقاط قوت و فرصت‌هایتان استفاده کنید. ایده‌های جدید برای تولید و عرضۀ محصولات، می‌تواند شما را در این کارزار پیروز گرداند. با ارزیابی شرایط محیطی، نظرسنجی مشتریان و استخدام نیروهای متخصص در امور مختلف می‌توانید ایده‌های خلاقانه و سازنده‌ای ایجاد کنید. استفاده از استراتژی‌های بعدی هم نقش مهمی بازی می‌کنند.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    • استفاده از ابزارها و بسترهای یافتن محصولات سودآور
    • بررسی داده‌های فروشگاه‌های آنلاین: تجزیه و تحلیل داده‌های فروش فروشگا‌ه‌های بزرگ مانند آمازون، ای‌بِی می‌تواند تکنیک‌های موفق بازاریابی را به شما نشان دهد. برای مثال استفاده از استانداردهای بین‌المللی فروش یا استخدام نیروهای مجرب می‌تواند در فروش محصول اینترنتی مفید باشد.
    • بررسی سایت‌های معرفی‌کنندۀ جدیدترین ترند‌ها (Trendspotting Sites): ابزار فناورانۀ (Trendspotting) بر مبنای هوش مصنوعی بازاریابی انجام می‌دهد. شما با این ابزار می‌توانید رفتار مشتریان محصولات خود را تحلیل و ارزیابی کنید. بر مبنای این نتایج امکان عرضۀ محصولات سودآور بیشتر است. بررسی بازخورد کاربران اینستاگرام یکی از این راه‌هاست.
    • بررسی داده‌های سایت‌های بازرگانی و نقد و بررسی محصولات: برای هر صنعت، سایت‌های مختلفی به بررسی محصولات و نقد و بررسی آن‌ها می‌پردازند. گاهی سایت‌های بازرگانی مانند (ConsumerReports) یا (Yahoo Local Listings) به تحلیل رفتارهای مشتریان و نظرات آن‌ها می‌پردازند. در نتیجه داده‌های آن‌ها منجر به انتخاب محصول برای فروشگاه اینترنتی می‌شود.
    • شبکه‌های اجتماعی: شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام بستری برای معرفی محصولات و خدمات شما است. در ضمن بستری برای دریافت نقد و بررسی، ثبت نظرات و پیشنهادات است. شما می‌‎توانید با فروشگاه اینستاگرام برندسازی موفقی انجام دهید. در ضمن شناخت علایق، رفتار خرید و نیازهای مشتریان را نمی‌توان نادیده گرفت.
    • مکان‌های عمومی: با رفتن به بازارها، پارک‌ و موزه‌ها و مکان‌های تجاری می‌توانید محصولات پرفروش را پیدا کنید و بتوانید برای انتخاب محصول برای فروشگاه اینترنتی تصمیم بگیرید.
    بهترین کالا برای فروش اینترنتی

    4. ارزیابی حوزه‌های کلیدی برای انتخاب محصول برای فروشگاه اینترنتی

    در این مرحله شما نگرش مشخصی نسبت آیندۀ مطلوب خود دارید. بنابراین با ارزیابی حوزه‌های کلیدی می‌توانید محصولات پرفروش بازار را تعیین کنید. در ادامه نیز می‌توانید با تمرکز روی حوزه‌های فعالیت خود، بهترین کالا برای فروش اینترنتی را عرضه کنید.

    5. راه‌های تهیه محصولات

    با شناختی که از تأمین‌کنندگان دارید، تهیۀ کالاها کار سختی نیست اما به چند سؤال باید پاسخ دهید.

    • بدانید چه چیزی بخرید؟
    • چه موقع بخرید و چقدر بخرید؟
    • آیا آن را از مواد اولیه تهیه می‌کنید؟
    • آیا روش‌های دیگری مانند خرده فروشی یا عمده‌فروشی را برای خرید انتخاب می‌کنید؟

    چهار روش متداول برای تأمین محصولات

    1. ساختن: در این مرحله شما محصولات را در کارخانۀ خود تولید می‌کنید
    2. تولید: با انتخاب روش تولید کردن، شریک تجاری در تولید انحصاری محصول شما را یاری خواهند داد. در واقع شریک تجاری کار تولید محصولات را برعهده خواهد گرفت.
    3. عمده فروشی: اگر تصمیم دارید عمده فروشی را انتخاب کنید، محصول را از فروشنده دیگری خریداری کرده و خودتان آن را می فروشید.
    4. دراپ‌شیپ: این روش مدیریت زنجیرۀ تأمین کالا، محصولات را در انبار نگهداری نمی‌کند. سفارشات مشتری و جزئیات حمل به فروشنده داده می‌شود. سپس فروشنده کالا را مستقیماً به مشتری ارسال می‌کند.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی چیست؟

    6. چگونگی پیدا کردن تأمین‌کننده

    پیدا کردن تأمین‌کننده کالا با توجه به نوع روش انتخابی متفاوت است.

    • اگر تصمیم به ساختن محصول دارید، باید مواد اولیه را تهیه کنید.
    • اگر تصمیم به تولید آن دارید، باید از شریک تجاری خود منبع بگیرید.
    • در صورت انتخاب روش عمده فروشی، باید با تولیدکنندگان یا سایر توزیع‌کنندگان مشارکت کنید.
    • اگر دراپ‌شیپ را انتخاب کرده‌اید باید تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان یا تأمین‌کننده‌های قابل اعتماد را پیدا کنید.
    انتخاب کالای مناسب برای فروش آنلاین

    جمع‌بندی و مروری بر نکات مهم انتخاب محصول برای فروشگاه اینترنتی

    • بررسی فضای اینترنت برای شناختن نقاط ضعف و قدرت آن در تأمین بهترین محصولات
    • فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی خود را ارزیابی کنید. پیش‌بینی آن‌ها به انتخاب محصول برای فروشگاه اینترنتی کمک می‌کند.
    • با بررسی رقبایی که موفقیت‌های بسیاری به دست آورده‌اند، می‌توانید تکنیک‌های بازاریابی موفق در انتخاب بهترین کالاها را استفاده کنید.
    • بررسی علایق مشتریان، شرایط بازار و راه‌های تأمین کالا برای تعیین حوزۀ فعالیت نقش مهمی دارد.
    • ساختن، تولید کردن، عمده فروشی و دراپ‌شیپ چهار راه مهم تهیه بهترین محصول برای فروش است.
    • با توجه به روش‌های تهیه کالا می‌توانید با تأمین‌کنندگان مناسب و قابل اعتماد ارتباط برقرار کنید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.