آموزش ساخت اسکیما مارک آپ با افزونه Rank Math برای سئوی سایت

آموزش ساخت اسکیما مارک آپ با افزونه Rank Math برای سئوی سایت

اسکیما مارک آپ (Schema Markup) یا نشانه‌گذاری طرحواره‌ها، یکی از ابزارهای قدرتمند سئو وب‌سایت است که در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است. امکان ندارد که در یک جستجوی اینترنتی،...

فرزانه فتحی

نوسته شده در دی ۲۷, ۱۴۰۰

اشتراک گذاری:

ساخت اسکیما مارک آپ

اسکیما مارک آپ (Schema Markup) یا نشانه‌گذاری طرحواره‌ها، یکی از ابزارهای قدرتمند سئو وب‌سایت است که در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است. امکان ندارد که در یک جستجوی اینترنتی، حداقل یکی از نتایج صفحهٔ اول گوگل از اسکیماها برای شاخص کردن وب‌سایت خود در میان سایر نتایج استفاده نکرده باشند.

روش‌های مختلفی برای ساخت اسکیما در وردپرس وجود دارد. استفاده از افزونه‌های سئو یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها محسوب می‌شود. در این مطلب، قصد داریم به آموزش ساخت اسکیماهای پرکاربرد با پلاگین سئوی Rank Math بپردازیم.

تنظیمات اسکیمای مقاله در Rank Math

پرطرفدارترین اسکیما برای بسیاری از وب‌سایت‌ها، اسکیمای مقاله است. به احتمال زیاد، طرحوارهٔ پیش‌فرض برای پست‌های سایت شما نیز اسکیمای مقاله خواهد بود. پس از ساخت اسکیمای مقاله، با کلیک روی دکمهٔ ویرایش می‌توانید فیلدهای آن را به دلخواه پر کنید. در ادامه به فیلدهای اصلی ویرایش اسکیمای مقاله می‌پردازیم.

ساخت اسکیمای مقاله با افزونه Rank Math

عنوان (Headline)

در بخش عنوان اسکیمای مقاله، می‌توانید عنوان دلخواه خود را وارد کنید. همچنین می‌توانید متغییر (%seo_title%) را درج کنید. در این صورت، عنوان مقاله، به طور خودکار همان عنوانی خواهد بود که در توضیحات متا درج کرده‌اید. شما همچنین می‌توانید از ترکیب متن دلخواه و متغییر استفاده کنید. در این حالت، متن مورد نظر شما، به عنوان متا اضافه خواهد شد.

توضیحات مقاله (Description)

در بخش توضیحات مقاله، می‌توانید توضیحات متا برای موتورهای جستجوی را وارد کنید. همچون بخش عنوان، در این بخش نیز می‌توانید از متغیرها، برای پر کردن این فیلد به صورت خودکار استفاده کرده و یا یک متن مجزا برای آن تایپ کنید.

کلمات کلیدی (Keywords)

تمامی کلمات کلیدی که در مقاله به کار برده‌اید را در این بخش درج کنید. برای انجام این مرحله نیز می‌توانید از متغیرها برای درج سریع خودکار کلمات کلیدی استفاده کنید.

اسکیمای قابل بیان (Speakable Schema)

این قابلیت، منحصر به نسخهٔ پرو Rank Math بوده و فعالسازی آن به بهینه‌سازی محتوای صفحه برای جستجو توسط دستیارهای صوتی همچون الکسا، گوگل و سیری کمک می‌کند.

نوع مقاله (Article Type)

در بخش نوع مقاله، می‌توانید یکی از گزینه‌های مقاله (Article)، پست بلاگ (Blog Post)، و مقاله خبری (News Article) را انتخاب کنید. به عنوان مثال:

  • اگه شما بخواهید یک نقد و بررسی تخصصی برای یک محصول بنویسید، بهتر است حالت مقاله را انتخاب کنید.
  • اگر بخواهید تجربهٔ شخصی خود از استفاده از یک محصول را بیان کنید، گزینهٔ بلاگ را انتخاب کنید.
  • در صورتی که بخواهید خبر رسمی جدیدی در مورد محصول مورد نظر منتشر کنید، گزینهٔ مقاله خبری را انتخاب کنید.

حالت‌های مقاله و بلاگ می‌توانند تا حدی با هم تداخل داشته و به جای هم انتخاب شوند. اما گزینهٔ پست خبری فقط و فقط به محتوای خبری اختصاص دارد.

تنظیمات اسکیمای خدمات در افزونه Rank Math

ساخت اسکیمای مخصوص برای پست‌هایی که به معرفی سرویس‌ها و خدمات شما اختصاص دارند، شانس نمایش سایت شما برای مشتریان بالقوه را افزایش خواهد دارد. سایت‌های مربوط به مشاغل خدماتی همچون تعمیر لوازم الکتریکی و لوازم خانگی، لوله‌کشی، نظافت منزل، نجاری و سایر موارد مشابه، می‌توانند از این اسکیما استفاده کنند.

ساخت اسکیمای خدمات با افزونه Rank Math

عنوان (Headline)

عنوان متا برای اسکیمای خدماتی باید نام کسب‌وکار شما و چند کلمهٔ کلیدی کوتاه از نوع خدمات ارائه شده را در بر بگیرد.

توضیحات (Description)

در بخش توضیحات، خدمات خود را به صورت مختصر و مفید معرفی کرده و مهمترین مزایا و نقاط قوت کسب‌وکارتان را به مشتریان بالقوهٔ خود شرح دهید. در قالب این توضیح کوتاه، باید بتوانید به مخاطب بگویید که چرا باید مجموعهٔ شما را برای دریافت خدمات مورد نیازش انتخاب کند.

کد کوتاه (Shortcode)

رنک‌مث یک کد کوتاه برای این اسکیما تولید می‌کند. شما می‌توانید این کد را کپی کرده و در هر بخش دلخواه از مطلب‌تان درج کنید. دقت کنید که این کد فقط در داخل صفحهٔ مربوط به همین پست قابل درج است.

نوع خدمات (Service Type)

در این فیلد، نوع کسب‌وکار و خدمات خود را وارد کنید. به عنوان مثال: کارواش، طراحی داخلی، تعمیر لوازم خانگی و مواردی از این قبیل.

قیمت (Price)

در این فیلد، می‌توانید قیمت خدمات معرفی شده در صفحهٔ مورد نظر را به صورت یک عدد (بدون واحد و توضیحات نوشتاری دیگر) وارد کنید.

واحد پول (Currency)

در این فیلد، می‌توانید واحد پول مورد نظر برای قیمت اعلام شده را وارد کنید.

ساخت اسکیمای محصول (Product)

اسکیمای محصول، یکی از اساسی‌ترین و پرکاربردترین اسکیماها هنگام ساخت وبسایت فروشگاهی محسوب می‌شود. در صورت ساخت اسکیمای محصولات، شانس محصولات سایت شما برای قرارگیری در ریچ اسنیپت مخصوص محصولات گوگل، افزایش می‌یابد که به معنی افزایش نرخ کلیک و بهبود سئوی سایت است. 

آشنایی با تنظیمات اسکیمای محصول در Rank Math

نام محصول (Product Name)

اگر در عنوان پست به نام محصول اشاره کرده‌اید، می‌توانید از متغیرها برای درج نام محصول استفاده کنید. در غیر این صورت، بهتر است به صورت مجزا نام محصول را تایپ کنید.

لینک محصولات (Product Link)

اگر پستی که اسکیما برای آن ساخته می‌شود، همان صفحهٔ محصول است می‌توانید از متغیر (%url%) برای درج لینک محصول استفاده کنید. اگر محصول شما در صفحهٔ دیگری قرار دارد (مثلا در پیج اینستاگرامی شما یا هر سایت دیگری)، می‌توانید لینک آن را در این بخش وارد کنید.

محل درج پیش‌نمایش (Review Location)

پیش‌نمایش محصول، علاوه بر متاداده‌ها، باید در صفحهٔ مربوط به پست نیز درج شود. در این فیلد می‌توانید مشخص کنید که دوست دارید پیش‌نمایش محصول در کدام قسمت از صفحه قرار گیرد. همچنین می‌توانید گزینهٔ Custom را انتخاب کرده و به صورت دستی کد کوتاه مربوط به طرحواره را در محل دلخواه خود درج کنید.

کد کوتاه (Shortcode)

اگر شما در فیلد قبلی گزینهٔ Shortcode را انتخاب کرده باشید، می‌توانید کد کوتاه درج شده در این فیلد را انتخاب کرده و در محل دلخواه خود درج کنید.

توضیحات (Description)

در این فیلد، می‌توانید محصول مورد نظر را به صورت خلاصه و کوتاه معرفی کنید. در صورتی که محصول به دقت در توضیحات متا معرفی شده باشد، می‌توانید از متغیرها برای این منظور استفاده کنید.

کد SKU محصولات چیست

کد SKU محصول (Product SKU)

کد SKU یا Stock Keeping Unit، شناسه منحصربه‌فردی است که برای هر یک از محصولات وب‌سایت تعریف می‌کنید. این کد به صورت قراردادی تعریف می‌شود و می‌تواند ترکیبی از حروف و اعداد باشد که نوع کالا، برند و مدل آن را به صورت یکتا مشخص کند. همچنین می‌توانید به جای تعریف کد SKU، از کدهای منحصربه‌فرد خود کالاها (مثلاً بارکد برای محصولات یا شماره سریال برای کتاب‌ها) استفاده کنید.

نام برند (Brand Name)

نام برند تولید کننده را در این فیلد وارد کنید.

آدرس برند (Brand URL)

لینک وب‌سایت برند تولید کننده را در این فیلد وارد کنید.

کد GTIN

کد GTIN (مخفف عبارت Global Trade Item Number)، یک شناسه بین‌المللی است که بر روی بسیاری از محصولات داخلی و خارجی درج می‌شود. در صورتی که کالاهای وب‌سایت شما فاقد این کد هستند، می‌توانید این فیلد را خالی بگذارید.

کد GTIN محصولات چیست

کد MPN

کد MPN (مخفف عبارت Manufacturer Part Number) کدی است که توسط تولید کنندهٔ محصول تعریف شده و بر روی محصولات درج می‌شود.

الگوی اضافی (Additional Type)

اگر در سایت Schema.org، الگوهای بیشتری برای نشانه‌گذاری محصولات موجود در سایت شما تعریف شده است، می‌توانید مشخصات اضافی را در این فیلد وارد کنید.

اضافه کردن تولید کننده (Add Manufacturer)

اگر خودتان تولید کنندهٔ محصول هستید، می‌توانید این گزینه را فعال کرده و اطلاعات سازمان و شرکت خود را برای سئوی محلی اضافه کنید.

قیمت (Price)

در این فیلد، قیمت محصول را به تنها به صورت عدد و بدون توضیحات اضافه وارد کنید.

واحد (Currency)

واحد پول برای قیمت محصول را در این فیلد وارد کنید.

وضعیت موجودی (Availability)

در این فیلد می‌توانید از میان گزینه‌های ممکن، حالت مناسب را انتخاب کنید: موجود (Available)، اتمام موجودی (sold out)، پیش‌سفارش یا پیش‌خرید (pre-order).

تاریخ اعتبار قیمت (Price Valid Until)

اگر احتمال تغییر قیمت محصولات وجود دارد، بازهٔ زمانی که قیمت محصول معتبر است را در این فیلد وارد کنید.

امتیازدهی (Rating)

امتیاز محصول را در این فیلد نمایش دهید. می‌توانید خودتان به محصول امتیاز داده یا اینکه میانگین امتیاز داده شده توسط خریداران در سایت‌های معتبر یا وب‌سایت خودتان را در این بخش ثبت کنید.

حداقل و حداکثر امتیاز (Rating Minimum و Rating Maximum)

در این دو فیلد، حداقل و حداکثر امتیاز را مشخص کنید تا امکان نمایش آن به صورت ستاره وجود داشته باشد.

جمع‌بندی

  • اسکیما مارک آپ‌ها، از جمله امکانات کاربردی برای افزایش ترافیک سایت و بهبود سئوی سایت محسوب می‌شوند که در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده‌اند.
  • به طور خلاصه، اسکیماها داده‌های ساختار یافته‌ای هستند که تفسیر محتوای سایت را برای موتورهای جستجو آسان کرده و از این طریق، احتمال کسب رتبهٔ بهتر در نتایج گوگل را افزایش می‌دهند.
  • ساخت اسکیماها، شانس ظاهر شدن وب‌سایت در ریچ اسنیپت‌های خاص گوگل را بالا برده و به شاخص شدن وب‌سایت در میان سایر نتایج جستجوی گوگل کمک می‌کنند.
  • پلاگین Rank Math، امکان نشانه‌گذاری طیف وسیعی از اسکیماها، از جمله مقالات، خدمات، محصولات، دستور پخت غذا، کسب‌وکارهای محلی همچون رستوران‌ها، معرفی اشخاص، محتوای دانلودی، محتوای ویدیویی و پرسش و پاسخ را برای کاربران فراهم می‌سازد.
  • در این مقاله، آموزش ساخت اسکیما با افزونه Rank Math آموزش داده شده و نحوهٔ ویرایش ۳ مورد از مهمترین اسکیماها برای سایت‌های فروشگاهی، یعنی اسکیمای مقاله، خدمات و محصولات شرح داده شد.
  • برای ساخت سایت فروشگاهی کاملا رایگان می‌توانید از فروشگاه ساز حرفه ای پادروشاپ استفاده کنید و از خدمات ویژه آن بهره‌مند شوید.

فرزانه فتحی

نوسته شده در دی ۲۷, ۱۴۰۰

اشتراک گذاری:

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

در این مطلب بخوانید:

Table of Contents

آخرین مطالب