با آخرین فناوری‌ های نوین پستی در دنیا آشنا شوید

با آخرین فناوری‌ های نوین پستی در دنیا آشنا شوید

در حالی که شما روی مبل خانه‌تان نشسته‌اید، میلیاردها بسته در آسمان و زمین و دریا در حال جابه‌جایی هستند. کشتی‌ها در بنادر لنگر می‌گیرند، هواپیماها بارها را تخلیه می‌کنند،...

نوشین کلانتری

نوسته شده در شهریور ۳۱, ۱۴۰۰

اشتراک گذاری:

آخرین فناوری های پستی

در حالی که شما روی مبل خانه‌تان نشسته‌اید، میلیاردها بسته در آسمان و زمین و دریا در حال جابه‌جایی هستند. کشتی‌ها در بنادر لنگر می‌گیرند، هواپیماها بارها را تخلیه می‌کنند، بسته‌های ارزشمند بسته‌بندی می‌شوند، با سرعت جابه‌جا می‌شوند و ناگهان کسی زنگ در خانه‌تان را می‌زند. سفارشی که چند روز پیش از طریق وبسایت ثبت کرده بودید، از مغازه‌ای از برلین، اکنون در دستان شما است. پست در حال دگرگون کردن دنیای ما و جهانیان است.

در این مقاله قصد داریم با مرور فناوری های نوین پستی در دنیا، بررسی کنیم که بزرگترین شرکت های پست دنیا برای بهبود خدمات پستی خود چه کرده‌اند.

با پیشرفت تکنولوژی هر روز یک گجت جدید وارد بازار می‌شود. کسی فکرش را هم نمی‌کرد که بتواند در گوشی موبایل خود حرکت سرویس حمل بار را رصد کند، یا با یک کلیک کالایی را از نقطه‌ دیگر جهان درب منزل خود دریافت کند. با تغییرات و به روزرسانی‌های مداوم در زمینه فناوری های نوین پستی، دنیای پست در حال دگرگونی است و ما در این مطلب شما را از آخرین تحولات آن باخبر می‌کنیم.

اهمیت فناوری برای شرکت‌های معتبر پستی جهان

دیگر زمانه رفت و آمد و سپری کردن زمان طولانی در ترافیک برای ارسال بسته تمام شده است. مشتریان قصد دارند تا سریع‌ترین خدمات را به بهترین نحو دریافت کنند. کسی فرصت در صف ماندن یا انتظار پشت خط تلفن را ندارد. همه به دنبال یک کلیک هستند.

تصور عمومی بر این بود که پیشرفت تکنولوژیک موجب انقراض پست خواهد شد، اما همانطور که دیگر کسب و کارها توانستند خود را با فناوری تطبیق دهند، پست نیز فناوری را به خدمت خود گرفت.

شاید ایمیل دیگر جای نامه را گرفته باشد و کمتر کسی برای دیگری نامه بنویسد، اما هنوز بازار بسته‌ها پررونق است. مطابق با آمار UPU (Universal Postal Union) نرخ رشد بسته‌های پستی بین‌‎المللی در مقایسه با میزان رشد ترکیبی ۳/۱۳ درصدی در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷، حدود ۷/۲۹ درصد افزایش داشته است.

با رشد خرید آنلاین، سرویس‌هایی که بسته‌ها را با قیمت کم و جدیدترین فناوری های نوین پستی به مشتریان عرضه کنند، مورد استقبال فراوانی قرار گرفته‌اند.

گام‌های یو پی اس برای تحقق یک رویا

یو پی اس با استفاده از پهپادها مرسولات را به مشتریان می‌رساند. یکی از اقدامات جالبی که یو پی اس در دوران کرونا به کار گرفته است، استفاده از پهپادها است. اما در زمانی که باید فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود، مشتری چطور می‌تواند بسته را امضا کند؟ راه حل ساده است: راننده در فاصله‌ای دورتر قرار می‌گیرد و منتظر مشتری می‌شود تا فرم را پر کند. پس از آنکه مشتری رفت، راننده به فرم دسترسی خواهد داشت.

ساعت‎های همه‌کاره در خدمت شرکت‌های پستی در دوران کرونا

کسی فکرش را هم نمی‌کرد، ساعتی که قرار بود زمان را به انسان‌ها بگوید، تبدیل به تلفن همراه شود. این پدیده تخیلی تا چند سال پیش تنها در فیلم‎‌ها و انیمیشن‌ها ممکن بود. امروز اما با گسترش کرونا امکانات این گجت‎ها بیشتر هم شده است. کارگران با استفاده از این گجت‌ها دیگر نیاز به حمل تبلت به محل انبار نیستند و همه چیز توسط این دستگاه ثبت خواهد شد. همچنین نیاز به تماس رو در رو در بین کارگران این گونه کاهش می‌یابد.

شرکت اسکندیت همچنین امکان اسکن بارکد محصولات را فراهم کرده است تا کارگران بتوانند با گوشی یا گجت مچی خود، چندین بسته را به طور همزمان اسکن کنند و تصاویر را ارسال نمایند. اینگونه خطا در تحویل بسته‌ها نیز کاهش خواهد یافت. عینک‌های هوشمند ووزیکس نیز همچنین برای اسکن بارکدها در انبار، ضبط ویدئو و پردازش اطلاعات به کار می‌روند و به حفظ سلامت کارمندان در دوران کرونا کمک می‌کنند.

فناوری در صنعت پست

عینک‌های هوشمند برای کمک به رانندگان شرکت‌های پست

شرکت‌های پستی با استفاده از ساعت‌هایی که با لرزش و هشدار زمان استراحت را به رانندگان گوشزد می‌کنند، سلامت رانندگان خود را تضمین کرده‌اند. همچنین برخی عینک‌های هوشمند که توسط شرکت اوپ آلرت ارائه شده‌اند، وقتی راننده چشم خود را از جاده برمی‌دارد، به او هشدار می‌دهند. همچنین در صورتی که راننده خواب‌آلود شود و سر او به پایین خم شود، این عینک‌ها به او هشدار خواهند داد.

کمک فناوری های نوین پستی به شرکت‌های پستی ایران

با گسترش شرکت‌های خصوصی پست و افزایش سرمایه‌گذاری در این عرصه، در کنار بهبود زیرساخت‌های ارتباطی و حمل و نقل، شرکت‌های پستی شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه فناوری های نوین پستی در ایران بوده‌اند.

اپلیکیشن‌ها و استارت‌آپ‌‎های پستی در ایران هنوز نوپا اما باانگیزه و قدرتمند در حال پیشروی هستند. محدودیت‌هایی همچون تحریم‌های بین‌المللی، محدودیت اینترنت و برخی موانع داخلی همواره چالش‌ های صنعت پست ایران برای دستیابی به آخرین فناوری های نوین پستی بوده‌اند.

در ایران امروز شرکت‌های لجستیک به خدمت شرکت‌های پستی آمده‌اند و با یکدیگر به تحلیل داده‌های پستی پرداخته‌اند. امکان رهگیری مرسوله برای مشتریان به سادگی فراهم است و خدمات پستی در کم‌ترین زمان به مشتریان ارائه می‌شوند.

نیاز است تا دولت با فراهم کردن بسترهای ارتباطی پیشرفته به این شرکت‌ها کمک کند تا بتوانند بهترین خدمات را به مشتریان در اقصی نقاط کشور ارائه کنند. نمونه کمک‌های دولتی به شرکت پستی دی اچ ال، برای شکل‌گیری یک شرکت پستی معتبر بین‌المللی درس‌های خوبی برای ایران نیز در دل خود دارد.

فناوری های نوین پستی در ایران

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۵ شرکت پستی فعال در ایران و بررسی خدمات آنها

در دوران کرونا فناوری های نوین پستی چگونه به شرکت‌های پستی ایران کمک کردند؟

با شیوع کرونا سبک خرید اینترنتی در ایران مورد استقبال فراوان کاربران قرار گرفت و امروز بسیاری از افراد نه تنها اقلام فانتزی، بلکه کالاهای ضروری خود را نیز به صورت آنلاین تهیه می‌کنند. همین موجب شد تا ارسال اقلام از طریق پست ترافیک کاری این شرکت را ۲ و نیم برابر شود. در این بازار شرکت‌هایی که وبسایت و اپلیکیشن‌های ساده‌تری داشتند و گزینه‌های انتخاب بیشتری پیش پای مشتریان گذاشتند، موفق‌تر عمل کردند.

جدول زیر تکنولوژی‌های پیشرفته و عملکرد آن‌ها را در پست نمایش داده است:

تکنولوژیکمکی که به شرکت‌های پست می‌کند
گجت‌های مچیاسکن مرسولات و یا گرفتن عکس از آن‌ها و ارسال آن در انبارداری مرسولات پستی
عینک‌های هوشمندجلوگیری از به خواب رفتن رانندگان حمل بار در شرکت‌های پستی
پهپادهاکمک به ارسال مرسولات در دوران کرونا، بدون تماس با مشتری

نوشین کلانتری

نوسته شده در شهریور ۳۱, ۱۴۰۰

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

در این مطلب بخوانید:

Table of Contents

آخرین مطالب