مارکت پلیس چیست و چطور میتوان در مارکت پلیس درآمد داشت؟

1

اگر به دنبال راه اندازی فروشگاه اینترنتی کم‌هزینه هستید، شاید بخواهید بدانید که مارکت پلیس چیست و اصلاً چگونه کار می‌کند. قبل از اینکه به تعریف این بستر فروش فوق‌العاده بپردازیم بد نیست که با یکی از مارکت‌ پلیس‌های معتبر دنیا آشنا شویم تا بدانیم که این فضای تجارت تا چه اندازه می‌تواند سودآور باشد.

از جمله شرکت‌های شناخته شده در دنیا که در حال حاضر از طریق استفاده از مارکت پلیس ثروت زیادی به دست آورده است، می‌توانیم به آمازون یا حتی دیجی‌کالا اشاره کنیم. اگر با شیوه تأمین کالا در یکی از این بسترها آشنا باشید، درباره سازوکار این مدل کسب درآمد تا حدود زیادی آگاه خواهید بود. در ادامه به تعریف این مفهوم، نحوه عملکرد، مزایا و معایب آن اشاره می‌کنیم.

کسب درآمد در مارکت پلیس‌ها

فروش مارکت پلیس چیست

در تعریف اینکه مارکت پلیس چیست (Marketplace) باید بگوییم که این شیوه یک مدل تجارت الکترونیکی است که طی آن کسب‌وکارها بدون اینکه نیاز به خرید یا انبار کردن کالایی داشته باشند، به فروش محصولات مختلف از طریق تأمین‌کنندگان متعدد اقدام می‌کنند. برای درک بهتر بد نیست از طرف دیگر به ماجرا نگاهی بیندازیم. مارکت پلیس به فضایی گفته می‌شود که در آن چندین فروشنده گرد هم می‌آیند و کالا یا خدمات خود را در آن‌جا به فروش می‌رسانند. با این اوصاف صاحبان مارکت پلیس در واقع واسطه‌هایی هستند که فروشنده و خریدار را به هم متصل می‌کنند، بدون اینکه نیازی به سرمایه‌گذاری زیادی داشته باشند.

شاید بسیاری از افراد تا به حال تفاوتی بین فروشگاه آنلاین و مارکت پلیس قائل نبودند، اما با پاسخ به پرسش مارکت پلیس چیست، متوجه شدیم که این مدل کسب‌وکار را نیز می‌توان نوعی فروشگاه آنلاین بدون کالای واقعی معرفی کرد. جایی که صاحب این نوع تجارت از دردسرهای موجود کردن کالا، انبار کردن آن‌ها و حتی گاهی ارسال سفارشات مشتریان برای آن‌ها به دور است. بسته به ایده صاحب مارکت پلیس، این فضا می‌تواند پلتفرمی برای فروش کالاهای گوناگون باشد یا اینکه تنها به فروش نوعی کالای خاص اختصاص داشته باشد.

در تعریف مارکت پلیس چیست باید بگوییم که این مدل کسب‌وکار نوعی فروشگاه اینترنتی است که بدون نیاز به تأمین یا نگهداری کالاها، آن‌ها را به فروش می‌رساند.

مارکت پلیس چگونه کار می‌کند؟

وقتی صحبت از این می‌شود که مارکت پلیس چیست، ما در واقع با یک سیستم چندفروشندگی مواجه هستیم. سیستمی که فضایی مجازی را برای گرد هم آمدن چندین تأمین‌کننده به منظور دسترسی به مشتریان فراهم می‌کند. صاحب چنین فروشگاهی از طریق حق کمیسیون درآمدزایی می‌کند. به عبارت دیگر فروشندگان باید بابت فروش کالاهای خود از این طریق درصدی از سود خود را به صاحب فروشگاه اختصاص دهند. در چنین سیستمی هر دو سوی ماجرا یعنی هم فروشنده و هم صاحب مارکت پلیس سود خواهند برد.

مزایای مارکت پلیس چیست؟

راه‌اندازی یک مارکت پلیس می‌تواند هم برای تأمین‌کننده، هم فروشنده و هم خریدار مزایایی را به دنبال داشته باشد. اما آنچه قرار است در اینجا بررسی کنیم، بیشتر متوجه صاحبین فروشگاه خواهد بود. برای اینکه بیشتر با مزایای مارکت پلیس آشنا شوید، در ادامه به معرفی چند نمونه از این مزایا خواهیم پرداخت.

عدم نیاز به بودجه و سرمایه بالا

شاید بزرگ‌ترین مزیت راه‌اندازی یک مارکت پلیس، میزان سرمایه‌گذاری پایین آن باشد. در این سیستم شما قرار نیست کالایی را بخرید و هزینه‌ای برای نگهداری آن بپردازید. پس وقتی صحبت از این می‌شود که مارکت پلیس چیست، اولین چیزی که به چشم می‌آید، عدم نیاز به سرمایه زیاد است. این ویژگی باعث جذابیت مدل کسب‌وکار مارکت پلیس برای افراد گوناگون شده است. هرچند که بسیاری از کسانی هم که در این مسیر قدم برمی‌دارند، نمی‌توانند آن‌گونه که لازم است، به موفقیت برسند.

برای راه‌اندازی مارکت پلیس در ابتدا تنها راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی کفایت می‌کند. به عبارتی تنها پولی که پرداخت می‌کنید بابت خرید یک سایت، دامنه و هاست است. به همین دلیل است که هزینه راه‌اندازی این شغل جذاب با بسیاری دیگر از مشاغل قابل مقایسه نیست. اما فراموش نکنید که برای راه‌اندازی چنین فروشگاهی به تجربه نیاز دارید تا بتوانید بازدید خوبی از این طریق کسب کنید و بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید.

عدم نیاز به محل نگهداری

عدم نیاز به محل نگهداری

یکی از چالش‌های عمده فروشگاه‌های آنلاین، نیازمندی به مکانی برای انبار کالاهاست. چنین مشکلی در مارکت پلیس‌ها وجود ندارد، زیرا شما کالایی ندارید که بخواهید آن را انبار کنید. از آن‌جایی که شما تنها نقش یک واسط را ایفا می‌کنید، به مکانی به عنوان انبار نیاز نخواهید داشت.

عدم نگرانی هنگام موجود نبودن کالاها

همه ما برای یک بار هم که شده هنگام خرید آنلاین یک کالا متوجه عدم موجودی آن در فروشگاه بوده‌ایم که البته اصلاً حس خوشایندی نیست. از آن‌جایی که سیستم مارکت پلیس به گونه‌ای است که شما نیاز به موجود کردن هیچ محصولی ندارید، بنابراین نگرانی از بابت تأمین نکردن سفارش مشتری هم نخواهید داشت. به عبارتی چون شما با فروشندگان متعددی در ارتباط هستید، به صورت مداوم می‌توانید نیاز مشتریان مختلف را بدون نگرانی از خالی بودن انبار یک کالای خاص برطرف کنید.

افزایش مشتریان

در مفهوم مارکت پلیس چیست، افزایش مشتریان را می‌توان از دیگر مزایای این سیستم فروش توصیف کرد. به عبارت دیگر شما قرار است محصولات متنوعی را از این طریق به فروش برسانید و از آن‌جایی که هیچ محدودیتی از نظر فضا و سرمایه نخواهید داشت، به راحتی می‌توانید با هر فروشنده‌ای قرارداد ببندید. از این طریق مشتریان بیشتری جذب فروشگاه شما خواهند شد، زیرا مارکت پلیس شما محصولات زیادی را به فروش می‌رساند، پس توجه افراد مختلف با نیازهای متنوع را به سوی خود جلب می‌کند.

از مهم‌ترین مزایای مارکت پلیس می‌توانیم به کسب سود راحت، عدم نگرانی هنگام موجود نبودن کالاها، افزایش فروش و عدم نیاز به محل نگهداری اشاره کنیم.

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری

در بررسی تعریف مارکت پلیس و مزایای آن گفتیم که برای راه‌اندازی این مدل تجارت الکترونیک سرمایه زیادی لازم نیست. بنابراین ریسک مالی آن بسیار کم است و حتی اگر شما در کار خود با شکست هم مواجه شوید، سرمایه زیادی را از دست نخواهید داد. هرچند اگر با یک استراتژی از پیش تعیین شده در این مسیر قدم بگذارید، می‌توانید از نتایج فوق‌العاده آن لذت ببرید.

کسب سود راحت

وقتی صحبت از این می‌کنیم که مزایای مارکت پلیس چیست، نباید از کسب درآمد آسان این مدل تجارت چشم‌پوشی کنیم. کسانی که برای کسب درآمد از طریق فروش در مارکت پلیس برنامه‌ریزی می‌کنند، به ازای فروش هر نوع محصولی می‌توانند پورسانت خود را دریافت کنند. از آن‌جایی که معمولاً بازدید از وب‌سایت‌های مارکت پلیس بسیار زیاد است، سهم فروش صاحبان این نوع کسب‌وکار اینترنتی هم بالا خواهد بود. فراموش نکنید که این شیوه درآمدزایی اگر شروع به سوددهی کند، می‌تواند بهترین درآمد را برای صاحبان خود به همراه داشته باشد.

دوری از برخی دغدغه‌های فروشگاه‌های آنلاین

تا به اینجا متوجه شدیم که مارکت پلیس چیست و چه تفاوتی با فروشگاه آنلاین دارد. اما وقتی در تفاوت‌های این دو نوع تجارت الکترونیک یا ای‌کامرس دقیق می‌شویم، متوجه خواهیم شد که دردسرهای دارنده مارکت پلیس نسبت به کسی که قرار است یک فروشگاه اینترنتی را اداره کند، بسیار کمتر است. برای مثال وقتی کل کار موجود کردن و نگهداری کالاها از روی دوش صاحب کسب‌وکار برداشته شود، او می‌تواند تمامی توجه خود را روی رشد سایت و دیدن شدن آن قرار دهد.

به همین دلیل نه تنها از شر دردسرهای معمول فروشگاه‌های اینترنتی در امان خواهد بود، بلکه به دلیل وقت زیاد، می‌تواند به سئو سایت و دیده شدن برند خود کمک کند. در نتیجه فروش بیشتری نیز نسبت به فروشگاه‌های آنلاین خواهد داشت.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    معایب مارکت پلیس چیست؟

    تا به اینجا به بررسی مفهوم مارکت پلیس پرداختیم و درباره مزایای آن صحبت کردیم. اما این مدل کسب‌وکار هم مانند سایر مشاغل معایب خود را دارد. برای اینکه دید بهتری نسبت به آینده این نوع فروشگاه آنلاین داشته باشید، در ادامه معایب آن را نیز بررسی خواهیم کرد. البته این نکته را یادآور شویم که اغلب معایب مارکت پلیس، بیشتر متوجه تأمین‌کنندگان محصولات خواهد بود.

    سود کمتر برای فروشندگان

    سود کمتر برای فروشندگان

    فروشندگانی که در مارکت پلیس‌ها مشغول به فعالیت هستند، به دلیل رقابتی که بر سر قیمت دارند، سود کمتری نسبت به فروش معمولی خود خواهند داشت. به همین دلیل این گزینه نمی‌تواند به عنوان یک شغل اصلی برای آن‌ها محسوب شود. البته با بررسی مفهوم مارکت پلیس چیست، متوجه خواهیم شد که این نوع کسب‌وکار اگر به اندازه مناسب رشد کند، می‌تواند برای هر دو گروه تأمین‌کننده و فروشنده بازدهی خوبی داشته باشد.

    فعالیت در چارچوب قوانین مارکت پلیس

    در پاسخ به معایب مارکت پلیس چیست، باید به فعالیت تأمین‌کنندگان کالا در چارچوب این نوع تجارت الکترونیک اشاره کنیم. به همین دلیل دست تأمین‌کنندگان برای فروش بسته است، زیرا آن‌ها موظف هستند زیر پرچم صاحب فروشگاه محصول را خود به فروش برسانند.

    پرداخت دیرهنگام هزینه کالاها به فروشندگان

    از دیگر معایب مارکت پلیس برای فروشندگان می‌توانیم به دریافتی دیرهنگام آن‌ها اشاره کنیم. برای مثال اگر نگاهی به دیجی‌کالا داشته باشیم خواهیم دید که گاهی اوقات وجه ناشی از فروش کالاهای مشاغل مختلف تا حدود 30 روز بعد به حساب آن‌ها منتقل خواهد شد. اگر در سطح گسترده به این موضوع نگاه کنیم، چنین حالتی می‌تواند تنها به سود مارکت پلیس باشد و در مقابل برای تأمین‌کنندگان به نوعی ضرر محسوب شود.

    عدم دسترسی به اطلاعات خریدار

    تأمین‌کنندگانی که در مارکت پلیس مشغول فروش محصولات خود هستند، به هیچ‌یک از اطلاعات خریدار مانند ایمیل یا شماره تلفن او دسترسی نخواهند داشت. این حالت نیز می‌تواند یک امتیاز منفی برای آن‌ها تلقی شود، زیرا از این طریق راه تعامل بین فروشنده اصلی و خریدار بسته خواهد شد.

    سود کمتر برای تأمین‌کنندگان، عدم دسترسی به اطلاعات خریدار و فعالیت در چارچوب قوانین مارکت پلیس از معایب این مدل کسب‌وکار خواهند بود.

    معرفی انواع مارکت پلیس

    مارکت‌پلیس‌ها خود نیز به دسته‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند. بنابراین اگر شما هم به راه‌اندازی چنین کسب‌وکاری می‌اندیشید، بهتر است با نمونه‌های مختلف مارکت پلیس آشنا شوید تا با توجه به علاقه و البته توانمندی خود، نوع مناسب را انتخاب کنید.

    مارکت پلیس یا بازار اینترنتی عمودی

    در بحث مارکت پلیس چیست، اولین نوع این مدل تجارت، نمونه‌های عمودی (Vertical) هستند که با فروش یک محصول خاص خود را از سایر مارکت پلیس‌ها متمایز می‌کنند. در اصل هم تأمین‌کننده و هم فروشندگان، روی فروش یک کالا یا خدمات خاص تمرکز دارند. برای مثال اگر اسنپ را در نظر بگیریم، در واقع می‌توانیم این کسب‌وکار را در رده مارکت پلیس‌های عمودی قرار دهیم. زیرا در اصل یک نوع خدمات حمل‌ونقل را به مشتریان ارائه می‌کنند. اگرچه این خدمات می‌توانند به صورت متنوع مانند تاکسی تلفنی، حمل بار با موتور، حمل افراد با موتور و حمل بار با وانت باشند.

    مارکت پلیس یا بازار اینترنتی افقی

    در بحث مارکت پلیس چیست، دومین نوعی این تجارت، نمونه‌های افقی (Horizontal) خواهند بود. در مارکت‌ پلیس‌های افقی کالاهای مختلفی توسط تأمین‌کنندگان مختلفی به فروش می‌رسند. اما نکته‌ای که در این نوع مارکت پلیس جلب توجه می‌کند، مشترک بودن کالاها در یک ویژگی خاص است. برای مثال ممکن است یک مارکت پلیس لوازم آرایشی، بهداشتی و زیبایی داشته باشیم که طیف گسترده‌ای از محصولات را در یک دسته‌بندی مشترک به فروش می‌رساند.

    مارکت پلیس یا بازار اینترنتی جهانی

    در بحث مارکت پلیس چیست، سومین و آخرین نوع این تجارت، بازار جهانی (Global) است که فروشندگان می‌توانند هر کالایی را با هر قیمتی به فروش برسانند. در این نوع مارکت پلیس هیچ محدودیتی در عرضه کالا وجود ندارد. آمازون و علی بابا بهترین نمونه مارکت پلیس‌های جهانی فرامرزی و دیوار یا شیپور هم بهترین نمونه مارکت پلیس‌های جهانی در داخل کشور محسوب می‌شوند.

    مارکت پلیس‌ها در سه دسته عمودی، افقی و جهانی دسته‌بندی می‌شوند.

    جمع‌بندی

    • اگر قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار اینترنتی کم‌هزینه را دارید، شاید بد نباشد بدانید که مارکت پلیس چیست و چگونه کار می‌کند.
    • در این مطلب به بررسی مفهوم مارکت پلیس چیست پرداختیم و نشان دادیم که این مدل کسب‌وکار در واقع به عنوان یک واسط بین تأمین‌کننده کالا و خریدار عمل می‌کند.
    • از مزایای مارکت پلیس‌ها برای فروشندگان می‌توانیم به کسب سود راحت، عدم نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد و عدم نیاز به انبار اشاره کنیم.
    • از مزایای مارکت پلیس‌ها برای خریداران می‌توانیم به دسترسی به طیف گسترده‌ای از کالاها، امکان درج نظرات بر روی کالاها و امکان مقایسه قیمت محصولات مختلف اشاره کنیم.
    • از مزایای مارکت پلیس‌ها برای تأمین‌کنندگان هم می‌توانیم به درآمدزایی بدون صرف هزینه، دریافت مجوز و امکان دسترسی به گروه عظیمی از خریداران اشاره کنیم.
    • از انواع مارکت پلیس نیز می‌توانیم به نمونه‌های افقی، عمودی و جهانی اشاره کنیم.
    • به نظر شما دیگر مزایای مارکت پلیس چیست؟ آیا با وجود غول‌های بزرگی مثل دیجی‌کالا، اسنپ، تپسی، دیوار و شیپور، باز هم فضایی برای رشد سایر مارکت‌پلیس‌های مشابه وجود دارد؟

    پرسش‌های پرتکرار

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    1 نظر
    1. faezeh می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      یه سوالی داشتم
      اون کسی که مارکت پلیس رو ایجاد میکنه (مدیر سایت) باید با پست قرارداد ببنده یا فروشنده ها خودشون؟