اینگیجمنت اینستاگرام چیست و چه اهمیتی برای کسب‌وکارها دارد؟

0

در این مقاله قصد داریم در رابطه با یکی از فاکتورهای مهم در اینستاگرام صحبت کنیم که آمار و اطلاعات صادقانه و دقیقی را در اختیارتان قرار می‌دهد. اینگیجمنت اینستاگرام یا ماشین‌حساب تعامل اینستاگرام یکی از ابزارهای مهم برای محاسبۀ میزان کارآمدی یک حساب اینستاگرامی است.

اگر صاحب یک کسب‌وکار در اینستاگرام هستید و یا بخشی از تجارت آنلاین شما به اینستاگرام وابسته است بدون شک می‌دانید که این اپلیکیشن چیزی فراتر از یک حساب ساده برای به اشتراک گذاشتن چند فیلم و عکس سادۀ خانوادگی و یا محصول است. اینستاگرام با داشتن یک میلیارد کاربر فعال بستری جذاب همراه با چشم‌اندازی هدفمند برای سرمایه‌گذاری است.

برای کسب موفقیت و درآمد از این اپلیکیشن، نکاتی وجود دارد که بیش از بالا بردن عدد تعداد فالوورها ارزشمند است و آن اینگیجمنت اینستاگرام می‌باشد.

اینگیجمنت اینستاگرام چیست

با محاسبۀ اینگیجمنت اینستاگرام دقیقاً شبیه به یک خط کش می‌توان قدرت یک حساب اینستاگرامی را بررسی کرد.

اینگیجمنت ریت اینستاگرام چیست؟

اگر هنوز تصور می‌کنید که هرچقدر تعداد فالوورها در یک حساب اینستاگرامی بیشتر باشد آن حساب ارزشمندتر است، سخت در اشتباهید. برای داشتن یک تجارت آنلاین ایده‌آل در اینستاگرام شما فقط به مخاطب نیاز ندارید. مخاطبانی که بیشتر شبیه تماشاگران باشند برای حساب اینستاگرامی شما فاقد ارزش هستند.

شما علاوه بر مخاطب به مشارکت مخاطبان نیز در اینستاگرام نیاز دارید. شما به لایک کردن، کامنت گذاشتن، ریپلای کردن و هر فعالیتی که نشان دهد مخاطب با محتوای شما ارتباط برقرار کرده است، نیازمندید. مشارکت در اینستاگرام تنها زمانی امکان‌پذیر است که مخاطبان شما واقعی بوده و به انتخاب خودشان حساب اینستاگرامتان را انتخاب کرده باشند.

تمام دلایل بالا نشان می‌دهد که اینستاگرام بسیار فراتر از خرید دنبال‌کنندگان و یا لایک‌کنندگان است. اینستاگرام ثابت کرده است که هیچ‌چیز به‌اندازۀ صداقت و محبوبیت در این فضا نمی‌تواند کارآمد باشد. تمام این دلایل سبب شده است تا اصطلاح اینگیجمنت اینستاگرام با هدف بررسی میزان نرخ تعامل مخاطبان با یک پست و یا یک حساب اینستاگرامی نقش پررنگی از خود نشان دهد.

به میزان تعامل یا ارتباط مخاطبان و مشارکت آن‌ها با محتواهایی مانند پست، استوری و یا لایو نرخ تعامل در اینستاگرام گفته می‌شود که برای محاسبۀ اینگیجمنت اینستاگرام به‌کاربرده می‌شود.

از آن می‌توان میزان اثربخشی محتواهای تولیدشده در یک حساب اینستاگرامی را بررسی کرد. این فاکتور که به‌صورت عددی و درصدی بیان می‌شود معیاری بین 0 تا 100 است که برای هر حساب اینستاگرامی محاسبه می‌شود.

برای تبدیل‌شدن به یک چهرۀ تأثیرگذار در اینستاگرام باید برای هرچه بیشتر دیده شدن در این شبکۀ اجتماعی نرخ تعاملات خود را بالا ببرید در غیر این صورت راه به‌جایی نخواهید برد!

دلیل اهمیت داشتن اینگیجمنت اینستاگرام چیست؟

آن دسته از افرادی که برای تولید محتوای باکیفیت در اینستاگرام تلاش می‌کنند قطعاً می‌توانند محبوبیت زیادی کسب کرده و اینگیجمنت مناسب داشته باشند. اینگیجمنت نشان‌دهندۀ قدرت و محبوبیت یک صفحه اینستاگرامی و کیفیت فعالیت آن است. با روی کار آمدن اینگیجمنت، بازار فعالیت‌های فیک بسیار کم‌رنگ شد و زمینه‌های ایجاد اعتماد بیش‌ازپیش خودنمایی کرد.

ازجمله دلایل مهمی که می‌توان برای وجود اینگیجمنت اینستاگرام به آن اشاره کرد فراهم کردن زمینه‌های ایجاد اعتماد و همکاری صحیح است. یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که برای فروشگاه‌های اینستاگرامی و فعالیت بلاگرها در اینستاگرام اهمیت دارد، خرید، فروش و تبلیغات است. با کمک اینگیجمنت اینستاگرام می‌توان میزان فعالیت و کار خوب یک صفحۀ اینستاگرامی را بررسی کرد و برای همکاری و یا خرید از آن اقدام کرد.

ساخت فروشگاه در اینستاگرام

فروشگاه‌ها و تجارت‌های آنلاین برای اینکه بتوانند کسب‌وکار خود را رونق ببخشند به بیشتر دیده شدن نیاز دارند. برای اینکه بهتر و بیشتر دیده شوند باید براساس الگوریتم‌های اینستاگرام حرکت کنند. یکی از الگوریتم‌های مهم اینستاگرام اینگیجمنت مناسب است که به اینستاگرام و سایر افراد نشان می‌دهد فعالیت شما ثمربخش است.

این‌گونه هم مشتریانتان می‌توانند به شما اعتماد کرده و از شما خرید کنند، هم همکارانتان برای ایجاد ارتباط و همکاری با شما تلاش می‌کنند و هم اینستاگرام با راه دادن شما به اکسپلورر اینستاگرام همچون یک سکوی پرتاب برایتان عمل می‌کند.

فاکتورهای مؤثر در بررسی اینگیجمنت اینستاگرام

با توجه به دلایل بسیار مهمی که ارزش بررسی اینگیجمنت اینستاگرام را نشان می‌دهد، در این قسمت به فاکتورهایی که در محاسبۀ این عدد ارزشمند هستند اشاره می‌کنیم. هرچند در فرمول محاسبۀ اینگیجمنت فقط تعداد فالوورها، تعداد کامنت، تعداد ذخیره کردن و تعداد اشتراک گذاشتن مهم است، اما این فاکتورها در بالا بردن نرخ اینگیجمنت بسیار اثرگذار است.

تعداد فالوورها

تعداد فالوورهای یک حساب اینستاگرامی نخستین عامل تأثیرگذار در محاسبۀ اینگیجمنت ریت است. تعداد کم یا زیاد این عدد در این بخش بررسی نمی‌شود و تنها با عنوان یک عامل اثرگذار در محاسبۀ اینگیجمنت اینستاگرام به آن اشاره کردیم.

تعداد لایک  (Like)

یکی از نخستین فاکتورهایی که به‌عنوان شاخص میزان علاقه‌مندی افراد به یک محتوا در شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شود، تعداد لایک است.این عدد نشان‌دهندۀ میزان علاقه و نیاز مخاطبان به یک محتوا است که در محاسبۀ اینگیجمنت اینستاگرام نیز موردنیاز است.

تعداد کامنت یا نظر کاربران (Comment)

تعداد کامنت ها در بررسی نرخ تعامل یک پست بسیار مهم است و در بالا بردن عدد آن سهم مهمی دارد. هرچند تعداد کامنت در بررسی نرخ مشارکت در کنار تعداد لایک و سایر فاکتورها قرار می‌گیرد اما ارزش‌افزودۀ چشم‌گیری در محاسبۀ نرخ تعامل دارد.

تعداد به اشتراک گذاشتن (Share)

 تعداد به اشتراک‌گذاری یک محتوا در اینستاگرام بسیار ارزشمند است. زیرا این عدد نشان می‌دهد که یک محتوا ازنظر کاربران اینستاگرام علاوه بر اینکه برای خودشان ارزشمند بوده است علاقه داشته‌اند تا دیگران نیز آن را مشاهده کنند. این عدد سهم مهمی در بالا بردن تعداد فالوورها، لایک کنندگان و کامنت ها در اینستاگرام دارد.

تعداد ذخیره شدن (Save)

این عدد یکی از شاخص‌های مهم در محاسبۀ نرخ تعامل است. از نظر اینستاگرام محتواهایی که کاربر علاقه‌مند‌است آن را ذخیره کند یعنی بسیار مفید بوده و ارزشمند است.

تعداد کلیک کردن روی لینک بایو (Website Click)

ازنظر بسیاری از افراد این عدد شاخص مهمی در بررسی اینگیجمنت اینستاگرام نیست. اما در واقع این فاکتور می‌تواند اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم در بررسی عملکرد یک حساب اینستاگرامی داشته باشد. این فاکتور در بررسی میزان کارآمدی یک فروشگاه آنلاین نقش مهمی دارد. همچنین از این فاکتور می‌توان در بررسی‌های آماری دستی استفاده کرد.

بازدید از پروفایل (Profile Visit)

تعداد پروفایل ویزیت یکی از فاکتورهایی است که میزان اثربخشی ظاهر و محتوای یک حساب اینستاگرامی را نشان می‌دهد. هرچند این فاکتور نیز به‌صورت مستقیم در محاسبۀ اینگیجمنت اینستاگرام به‌کاربرده نمی‌شود اما به‌عنوان شاخص بررسی میزان تعامل یک حساب اینستاگرامی ارزشمند است.

تعداد بازدید ویدیوها (View)

تعداد بازدیدهای یک ویدئو در اینستاگرام به‌جای تعداد لایک‌های آن مورداستفاده قرار می‌گیرد و برای محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام کاربرد دارد.

تعداد ریچ یا بازدیدکنندگان (Reach)

تعداد ریچ یک پست از فاکتورهای مهم در محاسبۀ نرخ تعامل است. این عدد تعداد بازدیدکنندگان یک پست را نشان می‌دهد و در کنار فاکتورهایی مانند تعداد لایک، تعداد کامنت و تعداد ذخیره کردن و انتشار دادن کاربرد دارد.

تعداد ایمپرشن یک پست (Impression)

این فاکتور که نشان‌دهندۀ تعداد بازدید یا نمایش است. از این فاکتور نیز همانند تعداد بازدیدکنندگان در کنار سایر فاکتورهای مهم برای محاسبۀ نرخ تعامل استفاده می‌شود.

نکته: تفاوت ریچ و ایمپرشن به این صورت است که ریچ تعداد بازدیدکنندگان و ایمپرشن تعداد بازدید را نشان می‌دهد. یعنی اگر یک پست را یک نفر دو بار دیده باشد، تعداد ریچ این پست 1 و تعداد ایمپرشن آن 2 خواهد بود.

محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام

هرچند اندازه‌گیری اینگیجمنت اینستاگرام بر اساس فرمول‌های مشخص است اما فاکتورهای اثرگذاری که به‌ صورت غیرمستقیم اثرگذار هستند، نقش پررنگی در بالا بردن عدد این نرخ دارند.

محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام

تا این قسمت از مقاله با اینگیجمنت اینستاگرام، دلایل اهمیت آن و فاکتورهای مهم در بررسی آن آشنا شدید. در این قسمت به نحوۀ محاسبۀ آن می‌پردازیم. برای محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام هم می‌توان به‌صورت دستی این کار را انجام داد و هم می‌توان از طریق وب‌سایت‌های آنلاین عدد آن را محاسبه کرد.

اگر می‌خواهید به خبرنامه رایگان پادروکلاب دسترسی داشته باشید، فرم زیر را پر کنید.

    در هر دو صورت می‌توان به فاکتورهای مهمی دست پیدا کرد که میزان اثربخشی حساب‌های اینستاگرامی را نشان می‌دهد. همچنین صاحبان کسب‌وکار و فروشگاه‌های اینستاگرامی می‌توانند از طریق محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام محاسبه کنند که کدام دسته از محصولات آن‌ها بیشتر موردنظر مخاطبان است و مطابق آن هدف‌گذاری کنند.

    محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام با استفاده از فرمول

    فرمول اینگیجمنت اینستاگرام به 4 روش مختلف میزان اینگیجمنت را بررسی می‌کند. در هر فرمول با توجه به فاکتورهای مختلف میزان این عدد محاسبه و بررسی می‌شود. در زیر می‌توانید فرمول‌های محاسبۀ اینگیجمنت اینستاگرام را بررسی کنید.

    با توجه به ارائۀ توضیحات کافی در قسمت قبل باید عدد مربوط به هر قسمت را در جایگاه مناسب قرار داده و عدد نهایی را محاسبه کنید.

    محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام با استفاده از وب‌سایت‌ها

    وب‌سایت‌هایی وجود دارد که از طریق آدرس حساب‌های اینستاگرامی می‌توانند اینگیجمنت را محاسبه کنند. برخی از این وب‌سایت‌ها به‌صورت رایگان این خدمات را ارائه می‌دهند. در این وب‌سایت‌ها براساس تعداد لایک کردن، تعداد کامنت گذاشتن و بازدیدهای پست‌ها اینگیجمنت بررسی می‌شود. برخی از وب‌سایت‌هایی که اینگیجمنت را به‌صورت آنلاین بررسی می‌کنند عبارت هستند از:

    • وب‌سایت (phlanx)
    • وب‌سایت (tanke)
    • وب‌سایت (influencerfee)
    • وب‌سایت (triberr)
    • وب‌سایت (ninjalitics)
    • وب‌سایت (socialblade)

    بیشتر بخوانید: نکات اصولی انتخاب بهترین زمان پست گذاشتن در اینستاگرام

    نرخ تعامل چقدر باید باشد؟

    پس از محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام این نکته بسیار ارزشمند است که بدانیم نرخ تعامل باید در چه محدوده‌ای باشد؟
    همان‌طور که در فرمول مشاهده کردید تعداد فاکتورهایی مانند لایک، کامنت، ریچ یا ایمپرشن در صورت فرمول و تعداد فالوورها در مخرج آن قرار می‌گیرد. با توجه به این هرچقدر نسبت صورت به مخرج بزرگ‌تر باشد یعنی عدد نهایی ارزشمندتر است. طبق الگوریتم‌های اینستاگرام هرچه درصد اینگیجمنت ریت بالاتر باشد ارزش حساب اینستاگرامی بالاتر است.
    نرخ تعامل در اینستاگرام اگر

    • 1% باشد یعنی فعالیت آن حساب کاربری قابل‌قبول است
    • بالاتر از 1% باشد یعنی فعالیت آن بسیار عالی است.
    • نرخ تعامل بین 1% تا 3% استاندار جهانی برای حساب‌های اینستاگرامی خوب است.
      بررسی نرخ تعامل براساس تعداد فالوورها براساس نمودار زیر است:
    نرخ اینگیجمنت اینستاگرام

    راهکارهای اصولی و کاربردی برای بالا بردن میزان اینگیجمنت

    با توجه به اینکه حالا تسلط کاملی بر موضوع اینگیجمنت اینستاگرام دارید لازم است با عوامل و راهکارهایی که به شما کمک می‌کند تا این فاکتور مهم را ارتقاء ببخشید آشنا شوید.

    شاید مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود، ساده به نظر برسند اما تک‌تک آن‌ها جزء عواملی هستند که سبب می‌شوند اینگیجمنت ریت برای یک صفحه تا 3 درصد هم رشد داشته باشد و در یک پیج دیگر به 1 درصد هم نرسد. پس برای رسیدن به اینگیجمنت مناسب به این نکات دقت کنید:

    داشتن استراتژی تولید محتوا

    یکی از فاکتورهای مهمی که شما را برای مخاطب جذاب می‌کند این است که برای حساب اینستاگرامی خود ارزش قائل باشید و به‌صورت مستمر و طبق برنامۀ از پیش تعیین‌شده تولید محتوا کنید. پست‌گذاری مرتب و منظم در طول یک هفته و در یک ماه کار ساده و آسانی نیست اما برای ایجاد تعامل با کاربران بسیار ضروری و مهم است.

    برای اینکه نرخ تعامل خود را بالا ببرید تولید محتوای باکیفیت داشته باشید و براساس نیاز و دغدغه‌های مخاطبتان تولید محتوا کنید. اگر تولید محتوای شما به ‌صورت مستمر نباشد مخاطبان شمارا از یاد می‌برند و میزان تعامل در حساب اینستاگرامی به ‌شدت کاهش پیدا می‌کند. دقت کنید که گذشت زمان و اعتماد مخاطب به شما نباید سبب شود که کیفیت تولید محتوا کاهش پیدا کند بلکه با گذشت زمان سعی کنید با ایجاد نوآوری‌های خلاقانه و انرژی‌بخش مخاطب خود را بیشتر جذب کنید.

    داشتن تعامل با حساب‌های اینستاگرامی دیگر

    یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که به‌ عنوان یکی از الگوریتم‌های اینستاگرام حائز اهمیت است داشتن تعامل با حساب‌های اینستاگرامی دیگر است. به‌طور مثال اگر شما فروشگاه اینستاگرامی دارید علاوه بر تمرکز و زمان کافی که به تولید محتوا اختصاص می‌دهید، باید زمانی مشخصی را جهت تعامل با سایر صفحات اینستاگرامی که بازار هدف و یا همکارتان هستند نیز صرف کنید.


    بیشتر بخوانید: 29 ایده خلاقانه برای تولید محتوای اینستاگرام

    اگر برنامۀ تعاملات شما در اینستاگرام برنامه‌ریزی‌شده نباشد به اینستاگرام نشان می‌دهید که حساب کاربری شما نظم خاصی ندارد و فقط به محتوای حساب کاربری خودش اهمیت می‌دهد. اینستاگرام علاقه‌مند‌است که شما با صفحات که در زمینۀ کاری شما فعالیت می‌کنند تعامل داشته باشید و آن‌ها را لایک کنید و یا برایشان کامنت بگذارید. این‌گونه اینستاگرام شما را به کاربران بازار هدفتان نیز نشان می‌دهد.

    اینگیجمنت اینستاگرام

    بیشتر بخوانید: ترفندهای تولید محتوای جذاب در اینستاگرام برای افزایش نرخ تعامل

    پاسخ کامل به کامنت‌ها

    یکی از راهکارهای مهمی که در بالا بردن نرخ اینگیجمنت مؤثر است پاسخ دادن به کامنت‌های کاربران است. همین موضوع ساده اما تأثیرگذار سبب می‌شود تا نرخ تعاملات شما به‌صورت چشمگیر افزایش پیدا کند.


    سعی کنید در پاسخ به کامنت‌ها از شکلک‌ها و ایموجی‌ها زیاد استفاده نکنید و حتماً برای کامنت‌ها پاسخ کاملی ارائه دهید. نادیده گرفتن نظرات کاربران نشان می‌دهد که شما برای فعالیت و زمان آن‌ها ارزش نمی‌گذارید.

    برگزاری مسابقه برای بالا بردن اینگیجمنت اینستاگرام

    یکی از روش‌های مؤثری که برای کاربران جذاب است، مسابقات هستند. این کار به ‌شدت در بالا بردن نرخ تعامل نقش دارد. اگر صاحب فروشگاه اینترنتی آنلاین هستید، حتماً برای بالا بردن نرخ تعاملات خود مسابقه برگزار کنید.

    از دیگر راهکارهایی که در بالا بردن این عدد مؤثر است دادن هدایا به روش‌های مختلف به مخاطبان است. مثلاً می‌توانید برای بازدیدکنندگان استوری ها و یا به کسانی که کامنت‌های چالشی و خاص می‌گذارند هدیه بدهید تا دیگران را به ایجاد تعامل بیشتر دعوت کنید.

    گذاشتن روزانۀ استوری همراه با نظرسنجی

    اینستاگرام از اینکه شما برای مخاطبانتان ارزش‌گذاری کنید، لذت می‌برد. داشتن استوری‌های روزانه و برنامه‌ریزی‌شدۀ جذاب به مخاطبان نشان می‌دهد که شما برای آن‌ها استراتژی تولید محتوا دارید. در استوری‌ها از موضوعات دنباله‌دار استفاده کنید و از افکت‌های رنگی استفاده کنید. استفاده از نظرسنجی و گیف‌ها نیز در بالا بردن نرخ تعامل بسیار چشمگیر است.

    اینگیجمنت اینستاگرام نشان می‌دهد که بازار داغ فروشندگان فالوور و لایک فیک کاملاً بی‌ارزش و فاقد اعتبار است.

    مروری بر نکات مهم در مورد اینگیجمنت اینستاگرام

    • نرخ تعامل نشان‌دهندۀ میزان علاقه و ارتباط مخاطب با یک صفحۀ اینستاگرامی است.
    • اینگیجمنت اینستاگرام راهکاری کاربردی را برای سنجش فعالیت صادقانه و کاربردی یک صفحۀ اینستاگرامی را در اختیار قرار می‌دهد.
    • نحوۀ محاسبۀ اینگیجمنت اینستاگرام به‌ صورت دستی و با فرمول‌های مشخص و یا از طریق وب‌سایت‌های آنلاین انجام می‌شود.
    • تعداد فالوورها، تعداد لایک‌کنندگان، تعداد ذخیره شدن، تعداد انتشار دادن و تعداد بازدید و بازدیدکنندگان از مهم‌ترین فاکتورهای اندازه‌گیری اینگیجمنت اینستاگرام هستند.
    • بررسی عوامل اثرگذار و مهمی مانند ریچ و ایمپرشن از طریق (Insight) قابل مشاهده هستند. به این فاکتورهای مهم اهمیت بدهید.
    • یکی از مهم‌ترین کاربردهای محاسبه اینگیجمنت اینستاگرام این است که امکان تشخیص فالوورها واقعی را از فیک می‌دهد.

    منبع:

    later

    hootsuite

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.