10 ایده‌ بسته بندی خلاقانه برای کسب‌و‌کارهای خانگی

1

بسته بندی خلاقانه و ارائه ایده‌های جدید، تاثیر زیادی در فروش محصولات کسب و کار خانگی دارد. اغلب این کسب و کارها برای آن‌که بتوانند محصولات خود را در مدت زمان کوتاهی به‌فروش برسانند در همه عرصه‌ها انرژی خود را صرف کرده اما از بسته بندی محصولات خود غافل می‌شوند. علاوه بر کیفیت محصول، بسته بندی هم از عواملی است که به برتری محصول و برند شما بسیار کمک می‌کند. در این مقاله از مجله پادرو به چند ایده جالب برای بسته بندی‌های خلاقانه و انواع روش‌های بسته بندی می‌پردازیم. برای دیدن خلاقانه‌ترین بسته‌بندی‌ها همراه باشید.

نکات مهم برای بسته بندی خلاقانه محصولات

امروزه کسب و کارها از مواد جدیدی که جایگزین پلاستیک هستند برای بسته بندی محصولات خود استفاده می‌کنند اما باز هم در این زمینه به‌دنبال طراحی‌های منحصر به فرد هستند. زیرا ایجاد یک بسته بندی خلاقانه، منحصر به فرد، در عین حال ساده و زیبا می‌تواند نظر مخاطب را به خود جلب کند و این روزها تبدیل به ضرورتی مهم شده است.

مشتریان برند شما در درجه اول و پیش از آنکه داخل محصول را ببینند، اول بسته بندی آن را می‌بینند و آن را لمس می‌کنند. به همین دلیل خلاقیت در بسته بندی کالا نقش مهمی در تاثیر اولیه روی مشتریان است. با توجه به اهمیت این موضوع کسب و کارهای خانگی باید تاکید و تمرکز بیشتری روی طراحی پکیج‌ها داشته باشند و آخرین ترندها را در این زمینه پیگیری کنند.

همه این موارد کمک می‌کند کسب‌وکارها بتوانند تاثیر بهتری روی مشتریان خود بگذارند. در ادامه به بررسی مهم‌ترین نکات در بسته بندی می‌پردازیم اما پیش از آن پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مقاله 10 توصیه کاربردی برای بسته بندی سفارش مشتریان فروشگاه اینترنتی داشته باشید.

ایده بسته بندی خلاقانه محصولات

1. استفاده از لوگو در طراحی بسته بندی

با استفاده از چند طرح ساده و رنگ مناسب می‌توان یک بسته بندی خلاقانه داشت. طرح ساده در کنار عناصر آشنایی مانند لوگو می‌تواند جذابیت بیشتری داشته باشد.

طراحی وینتیج هم می‌تواند در طراحی لوگوها استفاده شود. از گذشته تا امروز این نوع طرح‌ها برای بسته بندی محصولات کاربرد داشته است. این کار کمک می‌کند محصول برجسته‌تر و باکیفیت بالاتری به نمایش درآید. در واقع وینتیج به افزایش اعتبار محصول شما کمک می‌کند.

شکل فونت، حروف، الگوهای رنگی Retro و طرح‌های دیگر در این روش از بسته بندی‌های خلاقانه کاربرد دارند و ظاهر و احساس متفاوتی را به مشتریان منتقل می‌کنند.

2. شفافیت در بسته بندی

یکی از انواع روش‌های بسته بندی که اخیرا هم متداول شده است، آن است که محصولات را به صورت شفاف و واضح نشان دهیم. در واقع محصولات در این روش به صورت واضح نمایش داده می‌شوند. این نوع از بسته بندی خلاقانه موجب می‌شود تا شما بتوانید به راحتی پیام خود را به کاربران‌تان انتقال دهید و آنها دچار سردرگمی نخواهند شد.

در واقع همه کسب و کارهای خانگی باید بدانند که مشتریان تنها به دنبال خواندن برچسب محصولات و بسته بندی آنها نیستند. آن‌ها در واقع به این دلیل برچسب محصولات را می‌خوانند که حسی از محصول به‌دست بیاورند.

به همین دلیل هم برخی از کسب و کارها به مشتریان خود اجازه می‌دهند که در حین خواندن اطلاعات بر روی بسته، محتویات محصول را نیز ببینند. همه مشتریان دوست دارند که حس تازگی محصول را قبل از خرید درک کنند و دانشی در ارتباط با آن به‌دست بیاورند.

بسته بندی ساده و زیبا

استفاده از ایده بسته بندی شفاف برای طرح‌های بسته بندی غذا بهترین گزینه است. این نوع از بسته بندی خلاقانه برای محصولاتی که در بطری‌ها، بطری PET، قوطی‌های پلاستیکی و شیشه‌ای هستند، گزینه مناسبی است. طراحان این نوع بسته بندی هم رنگ‌هایی را انتخاب می‌کنند که حس تازگی را به مخاطبان آن‌ها منتقل کند.

مقاله مرتبط: قیمت بسته بندی و 4 روش برای کاهش هزینه آن

3. رویکرد مینیمال برای بسته بندی خلاقانه

مینیمالیسم هم یکی از روش‌های بسته بندی‌ برای کسب و کار خانگی است که با وجود ترندهای متنوع همچنان در صدر شیوه‌های جذاب بسته بندی است. بسیاری از برندهای بزرگ هم از این عنصر برای جذابیت بصری بیشتر بر روی بسته‌های خود استفاده می‌کنند.

در این شیوه باید عناصر اضافی از روی طرح بسته بندی حذف شده و تنها عناصری که پیام را انتقال می‌دهند و ضروری هستند باقی بمانند. در واقع در طراحی مینیمال تمرکز روی عناصر اصلی رنگ و فونت است. بنابراین همه طرح‌ها در این شیوه باید به کمترین حد خود برسد.

یکی از انواع این روش‌های بسته بندی مینیمال و ساده آن است که از طرحی مفهومی هم برای مختصر کردن طرح استفاده شود. همیشه لازم نیست یک طرح واضح برای بسته بندی محصولات خود استفاده کنید. برای مثال طرح‌های مفهومی که برای محصولات آرایشی، جوان‌سازی و زیبایی استفاده می‌شود به راحتی می‌تواند با استفاده از خطوط چهره و دیگر گزینه‌ها روی بسته بندی اعمال شود.

4. به تصویر کشیدن طعم محصولات خوراکی در بسته بندی

در ارتباط با کسب و کار خانگی که در زمینه مواد خوراکی فعالیت می‌کنند، طعم‌ها هم می‌توانند به تصویر دربیایند. طعم ترش و تند از جمله طعم‌هایی است که در آن حالت چهره با خوردن آنها تغییر می‌کند. طعم شیرین نیز غالباً با حالت دلچسب روی چهره نشان داده می‌شود و می‌تواند روی بسته بندی خلاقانه شیرینی تاثیرگذار باشد.

بسته بندی های جذاب برای خوراکی

بنابراین اگر کالا و محصولات شما دارای طعم منحصر به فردی هستند می‌توانید انگیزه برای خرید آن را در قالب چهره یک فرد بر اثر خوردن این محصول روی بسته نشان دهید. در ارتباط با خوراکی‌های ترش این ایده موثرتر خواهد بود.

5. استفاده از طرح فلت و مسطح برای بسته بندی

یکی دیگر از انواع روش‌ها برای بسته بندی خلاقانه استفاده از عکس و طرح فلت است. دلیل استفاده از این طرح‌ها آن است که تاکید زیادی بر روی سادگی طرح و رنگ دارد. این ایده هم به رویکرد مینیمالیستی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، نزدیک است.

طراحان این ایده‌ها از آن برای بسته بندی خلاقانه بطری‌ها استفاده می‌کنند. این طرح‌ها به نظر تمیز و ساده می‌آیند و به راحتی هم به دیگر ترکیب‌ها اضافه می‌شوند و ظاهر منحصر به فردی به بسته بندی یک برند و محصول می‌دهند.

بسته بندی فلت و شخصی سازی شده

6. تمرکز بر ساختارشکنی در بسته بندی خلاقانه

زمانی‌که در ارتباط با فروش یک محصول رقابت زیادی وجود دارد یا آن محصول عمومی است، برای بسته بندی آن نیاز به کمی ساختارشکنی خواهید داشت.

برای نمونه عسل‌ها معمولاً در بسته بندی شبیه کوزه یا شیشه ساده قرار دارند. به همین دلیل هم بسته بندی آن‌ها نیازمند طرحی متنوع و غیرتکراری است. بعضی از برندها از ظرف‌هایی شبیه به جا شمعی برای بسته بندی عسل استفاده می‌کنند که پس از استفاده می‌توان دوباره از آنها استفاده کرد.

7. طراحی سیاه و سفید برای بسته بندی خلاقانه

یکی دیگر از انواع بسته بندی‌های خلاقانه و جالب، استفاده از عنصر رنگ‌های متضاد است. سیاه و سفید دو عنصری هستند که به عنوان ترند طراحی روز دنیا برای بسته بندی خلاقانه محصولات به خصوص در حوزه کسب و کار خانگی استفاده می‌شوند.

این دو رنگ دارای قدرتی هستند که حس اعتبار و حرفه‌ای بودن را به خوبی به نمایش می‌گذارند. استفاده از این دو رنگ حالت پویایی به طرح بسته بندی می‌دهد. همچنین برندهایی که از این رنگ‌ها استفاده می‌کنند معمولاً از دیگر شرکت‌ها و برندها متمایز خواهند شد. این دو رنگ ظاهری منحصر به فرد به طراحی بسته بندی می‌دهد.

طراحی سیاه و سفید برای بسته بندی خلاقانه

8. تمرکز بر کارکرد محصول

گاهی اوقات توجه به کاربرد محصوب هم به ایده‌های جالبی منجر می‌شود. برای مثال اگر شما محصول گل یا هدیه خاص را در دست فروش دارید، می‌توانید بر روی بسته بندی خود از عکس دست‌ها در حالت هدیه دادن استفاده کنید. بنابراین با دقت نظر بیشتر بر روی کارکرد یک محصول می‌توان به ایده‌هایی جالب دست پیدا کرد.

9. استفاده اشکال و رنگ‌های متنوع

بر اساس طرح و یا محصولی که در یک کسب و کار خانگی تولید می‌شود، می‌توان بسته بندی را طراحی کرد. به عنوان مثال اگر محصول شما یک خوراکی جذاب است، می‌توانید روی محصول عکس یک حیوان یا یک شخصیت کارتونی را نشان دهید که در حال خوردن این محصول است و محصول شما نیز در ظرفی شفاف قرار داشته و به راحتی دیده می‌شود. بعضی محصولات هم مانند آب نبات و شکلات و غیره می‌توانند با استفاده از رنگ و چند قالب دیگر جذاب شوند.

بسته بندی در اشکال هندسی

این روزها به عنوان خلاقیت در بسته بندی کالا از اشکال هندسی و مایع هم استفاده می‌شود. البته این اولین بار نیست که از چنین اشکالی برای طراحی بسته بندی استفاده می‌شود. اما این گزینه برای برجسته کردن برند بسیار گزینه خوبی است. اشکال نامتقارن نیز برای ایجاد حس تازه در مخاطب بر روی بسته بندی خلاقانه محصولات اعمال می‌شود.

بسته بندی جذاب برای کسب و کارهای خانگی

استفاده از جنس و بافت متفاوت برای بسته بندی

بسته بندی‌های خاص معمولاً بر روی بافت بسته هم تمرکز دارند. در واقع شما به عنوان فروشنده یک کسب و کار خانگی می‌توانید روی جنس بسته هم خلاقیت به خرج بدهید. استفاده از جنس و بافت متفاوت و گوناگون موجب می‌شود تا تجربه جدید و حس منحصر به فردی در مشتریان ایجاد شود. مخاطبان یک محصول در کنار تجربه بصری جدیدی که از یک محصول به دست می‌آورند، از نظر لمسی نیز با آن درگیر می‌شوند و برای آن‌ها خاص خواهد بود.

10. بسته بندی با طرح‌های سرگرم کننده

گاهی اوقات برای برخی از محصولات یکی از گزینه‌های بسته بندی خلاقانه آن کالاست که از طرح‌های سرگرم کننده استفاده کنید. برای این کار باید به گروه غالب خریداران محصول خود توجه کنید. البته این گزینه تنها برای بعضی از محصولات قابلیت استفاده دارد.

بسیاری از تنقلات قابلیت استفاده از نوع بسته بندی خلاقانه را دارند. علاوه بر این بعضی داروها، محصولات چاقی و لاغری یا پوشاکی مانند جوراب هم این ظرفیت را دارند. ادویه جات، فست فودها و دیگر گزینه‌ها هم می‌توانند در بسته بندی خود از این طرح‌ها استفاده کنند.

چرا به بسته بندی خلاقانه نیاز دارید؟

داشتن یک بسته بندی جذاب و منحصر به فرد، علاوه بر افزایش فروش، احساس محترم و مهم بودن را به مشتریان القا می‌کند، که این موضوع از عوامل افزایش تعداد مشتریان وفادار شما خواهد شد. علاوه بر این، بسته‌بندی خلاقانه می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای بازاریابی دهان به دهان باشد و همینطور بهترین تبلیغ با کمترین هزینه. پس بعد از باکیفیت بودن محصولات خود، از خلاقانه و جذاب بودن بسته‌بندی آن‌ها، اطمینان حاصل کنید.

ایده بسته بندی خلاقانه برای مشتری

برای اینکه راحت‌تر بتوانید بهترین ایده را برای بسته بندی محصولات خود انتخاب کنید، در ادامه چند نمونه بسته بندی جذاب و خلاقانه را باهم بررسی خواهیم کرد:

ایده بسته بندی ادویه جات

ایده بسته بندی ادویه جات

ایده بسته بندی عطر و ادکلن

ایده بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی

مقاله مرتبط: اهمیت بسته بندی لوازم آرایشی در بازاریابی و نکات مهم آن
ایده بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی

ایده بسته بندی کوکی و شیرینی

ایده بسته بندی مواد غذایی

سخن آخر

بسته بندی خلاقانه و داشتن ایده تاثیر بسیار زیادی در فروش محصولات کسب و کار خانگی دارد. مشتریان برند شما در درجه اول و پیش از آنکه داخل محصول را ببینند، اول بسته بندی آن را می‌بینند و آن را لمس می‌کنند. به همین دلیل هم بسته بندی خلاقانه یک کالا، مسئول ایجاد تاثیر اولیه بر روی مشتریان است. البته این بسته بندی‌های خلاقانه تنها به خود بسته محدود نمی‌شود.

مواردی همچون کیفیت چاپ و دیگر موارد نیز به پیشرفت یک کسب و کار خانگی کمک قابل توجهی می‌کند. از دلایل اهمیت بسته بندی کالا به ظاهر جذاب، خلاقیت در بسته بندی کالا، اطلاعات محصول بر روی آن، توانایی جذب، دوام و دیگر عوامل باید اشاره کرد.

برای دسترسی به خبرنامه رایگان پادروکلاب، فرم زیر را پر کنید.

    ارسال یک پاسخ

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    1 نظر
    1. با سلام وبمستر عزیز پست عالی وبسایت ❤️زیبا دارید اگر تمایل به 📊افزایش بازدید بصورت 🎁رایگان داشته باشید به وبسایت ما سری بزنید
      برای دانلود نرم افزار 📈افزایش بازدید کاملا رایگان به لینک زیر بیایید👇

      https://sitebazdid.ir🌐

      🙏 مشتاقانه منتظر دیدار هستیم