دنیای لجستیک و تغییرات اساسی آن با تکنولوژی

0

تکنولوژی به یکی از زیرساخت‌های اصلی برای تسهیل همه فرآیندهای زندگی روزمره در دنیا بدل شده است، با افزایش سهم بازار تجارت‌الکترونیک و افزایش علاقه مردم به استفاده از خدمات آنلاین، تکنولوژی به همه عرصه‌ها ورود یافته است. اما تکنولوژی به جزئی جدایی ناپذیر از این شبکه گسترده و حیاتی در اقتصاد تبدیل خواهد شد. باید در سال جدید منتظر ظهور بازارهای جدیدی در این حوزه بود. اما باید دید چه مسیری برای توسعه زیرساخت دنیای لجستیک در حوزه تکنولوژی ساخته شده است. این مسیر کمک می‌کند به همه پتانسیل‌های موجود در حوزه تکنولوژی که می‌تواند به تحول در دنیای لجستیک بیانجامد، آگاه شد.

تکنولوژی بلاکچین

تکنولوژی نوظهور بلاکچین شرکت‌های لجستیک را قادر می‌کند تا از محدودیت‌های فعلی برای عقد قرارداد با تامین‌کنندگان مختلف راحت شوند. این تکنولوژی در آینده می‌تواند امکانی را برای همه ذی‌نفعان صنعت لجستیک مثل کارخانه‌ها، انبارها، تامین‌کنندگان، مشتریان و حتی ممیزان  و هرکسی که در جریان شفاف‌سازی فرآیند سیستم‌ها و ثبت معاملات و مدارک درگیر است، را فراهم کند. پیاده‌سازی بلاکچین در صنعت حمل و نقل و دنیای لجستیک یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین ترندهای سال جدید خواهد بود. این تکنولوژی می‌تواند کارایی و شفافیت را در زنجیره تامین افزایش دهد و روی همه بخش‌های صنعت از جمله انبارداری تا ارسال طی سال‌های آینده تاثیر بگذارد.

دیجیتالی شدن صنعت لجستیک

دیجیتالیزم تقریبا به همه صنایع در جهان شکل جدیدی بخشیده است و لجستیک هوشمند هم از این قاعده مستثنی نیست. افزایش سواد دیجیتالی و آگاهی مصرف‌کنندگان نسبت به مزایای پلتفرم‌های مختلف آنلاین برای شخصی‌سازی انتخاب‌های مختلف در فرآیند خرید؛ باعث شده است تا همه بازیگران و ذی‌نفعان صنعت لجستیک انتظار داشته باشند تا با امکانی که دنیای دیجیتال در اختیارشان قرار می‌دهد کارایی را افزایش دهند. البته در پی این افزایش کارایی انتظار می‌رود که درآمدها نیز افزایش پیدا کنند و کاهش هزینه‌های جاری در زنجیره تولید را به همراه داشته باشد.

ظهورPL3ها و PL5ها

شاید تنوع PL3ها و PL5ها در سال جدید کمی باعث تعجب بازیگران این صنعت شود. اما این تنوع باعث پیوستن بخشی از پیمانکاران حوزه لجستیک به بازار جهانی این صنعت خواهد شد. برون‌سپاری به‌عنوان شیوه‌ای موثرمنجر به کاهش هزینه‌ها و البته سرعت‌بخشی به پروسه تحویل کالا به مقصد خواهد شد.

دنیای لجستیک و تغییرات اساسی آن با تکنولوژی

بنابراین لازم است تا همه بازیگران این صنعت ازکالاهای قابل ارسال تا انبارداری و بیمه جابجایی در یک حلقه منسجم قرار گیرند. یکی ازPL5ها در این عرصه که نقش مهمی را در دنیای لجستیک به‌عهده خواهد داشت، تجارت‌الکترونیک است که می‌تواند بخشی از حجم این تبادلات را بر عهده بگیرد.

کارآمدی در ارسال بسته‌ها

با رشد و گسترش فروشگاه‌های اینترنتی،طراحی یک سیستم ارسال سفارش کارآمد به بزرگترین چالش صنعت تجارت‌الکترونیک تبدیل شده است. چرا که ارسال به‌موقع و ارزان به یک امتیاز برای رقابت تبدیل شده است. تحویل به روز سفارش‌ها به یک هدف برای فروشگاه‌های اینترنتی تبدیل شده است به ویژه برای پلتفرم‌هایی که موادغذایی، نوشیدنی یا دارو را به مشتریان ارائه می‌کنند.

برای ایجاد رضایت در مشتریان خیلی از خرده‌فروشان بزرگ مثل والمارت و آمازون سعی می‌کنند آخرین مرحله از تحویل سفارش رابه ناوگان داخلی خود بسپارند. البته همین روند باعث شده تا شرکت‌های تامین‌کننده لجستیک سعی کنند سرویس‌هایی متناسب با نیازهای تجارت‌الکترونیک طراحی کنند تا بازار رو به رشد در این بخش را از دست ندهند. در این میان بازارهای نوظهوری برای ایجاد ارتباط میان تقاضا در فضای آنلاین با زیرساخت‌های مختلف در صنعت لجستیک شکل گرفته‌اند که قصد دارند این ارتباط را تسهیل کنند.

همکاری پهپادها و عینک‌های هوشمند

استفاده از پهپادها و عینک‌های هوشمند در صنعت لجستیک می‌تواند انقلاب بزرگی در صنعت لجستیک باشد. این تحول می‌تواند رشد اقتصادی به همراه داشته باشد و بخش عظیمی از وسایل نقلیه که برای جابجایی کالاها استفاده می‌شوند را از دور خارج کند و البته نقش‌های متعدد را در زنجیره لجستیک اضافه یا حذف کند.

همکاری پهپادها و عینک‌های هوشمند در لجستیک

ورود پهپادها می‌تواند سرعت ارسال کالاها را به یک روز تقلیل دهد و پروسه تحویل را آسان‌تر کند و عینک‌های هوشمند می‌تواند به فرآیند تشخیص چهره برای تحویل های بدون خطا و تحویل های شخصی مورد استفاده قرار گیرند. ورود عینک های هوشمند یکپارچه با AI باعث افزایش بهره‌وری عملیاتی لجستیک، سرعت و آسانی ارسال بسته‌ها از نقطه مبدا تا مقصد می‌شود.

مهمترین اولویت، امنیت مرسوالات

با گسترس  دسترسی به اینترنت نگرانی درباره امنیت سایبری و لجستیکی برای شرکت‌های تامین‌کننده لجستیک و از آن مهمتر، حفاظت از اطلاعات محرمانه مشتریان به یک اولویت مهم تبدیل شده است.  با  ادامه حملات سایبری به وب‌سایت‌های بزرگی مثل والمارت و آمازون نگرانی بابت این حملات افزایش یافته است و این تامین‌کنندگان دنیای لجستیک را به تمرکز روی راهکارهای حفظاتی و ایجاد امنیت کافی باری مرسولات را ضروری کرده است.

بسیاری از تامین‌کنندگان دنیای لجستیک مثل FedEx وشرکت ملی پست از تکنولوژی‌هایی همچون هویت یابی اتوماتیک یا ضبط اطلاعات (AIDC) برای محافظت از داده‌های مسیر در زمان حمل مرسولات استفاده کردند که این منجر به ثبت و ضبط اطلاعات 7درصد از بازار لجستیک در سال جدید خواهد شد.

لجستیک ارتجاعی

انتظار می‌رود لجستیک ارتجاعی، به جدیدترین مفهوم و کلیدواژه در دنیای لجستیک و صنعت زنجیره تامین تبدیل شود. به شکل پایه این مفهوم به انعطاف‌پذیری و گسترش و ساده شدن یا کوچک شدن با توجه به قابلیت‌های سیستم لجستیک برای همگام شدن با تقاضا و تامین  در مدت زمان مشخص مرتبط است.

استفاده از سیستم لجستیک ارتجاعی یکی از جدیدترین ترندهای سال جدید است که  به شرکت‌ها در سراسر جهان کمک می‌کند تا  تجربه مشتری را بهبود ببخشند، چابکی و  مقیاس‌پذیری ایجاد کنند و درارتباط با کسب‌وکارها به موقع و قابل پیگیری باشند. با تغییر میزان تقاضا و نوسانات میزان سفارش‌ها، تامین‌کنندگان دنیای لجستیک می‌توانند با استفاده از سیستم لجستیک ارتجاعی، برای ظرفیت خود را متناسب با درخواست‌ها برنامه‌ریزی کنند

استفاده از چت‌بات و ربات‌های مشارکت‌کننده

استفاده از چت‌بات‌های صوتی برای تعامل  همه کاربران در همه مراحل دنیای لجستیک از خرید، گرفته تا سفارش‌دادن، ارسال و همه اموری که به عهده بازیگران مختلف در  بخش تامین زنجیره دنیای لجستیک انتظار می‌رود، بیشتر می‌شود. صنعت روباتیک  با ظهور تجارت الکترونیک و بازیگران بزرگی مثل آمازون در حال ایجاد تحول در صنعت لجستیک است و حضور ربات‌های لجستیکی که در نقش‌های مختلفی مثل بسته‌بندی، دسته‌بندی و  چیدن در انبار داری حضور دارند به پیوند صنعت روباتیک و لجستیک منجر شده است.

درضمن بازیگران متنوع در بازار باعث نفوذ روبات‌های مشارکتی یا cobotها که هر کدام مورد استفاده در یکی از فرآیندهای انبار داری و عملیات ارسال سفارش فعال هستند؛ خواهد شد. صنعت روباتیک به تامین‌کنندگان دنیای لجستیک و پلتفرم‌های تجارت‌الکترونیک کمک می‌کند تا نیازهایشان را از این طریق تامین کنند.

منبع:

Unipart

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.