استارتاپ‌های پیک پیاده ، پدیده‌ای تازه در صنعت لجستیک

0

تکنولوژی همه چیز را دگرگون می‌کند و صنعت لجستیک هم از این قاعده مستثنی نیست. اما اینکه پیک پیاده به‌عنوان یک راه‌حل قدیمی همچنان کاربرد خود را حفظ کرده است، دلایلی دارد که این روزها ایده شکل‌گیری برخی از استارتاپ‌های مبتنی بر تکنولوژی هم بوده است.

پیک پیاده هنوز در برخی از محلات شهری سریع‌ترین و به صرفه‌ترین روش جابجایی کالاست و به‌عنوان یک ایده برای درآمدزایی در ساعت‌های بیکاری افراد و تسهیل در جابجایی نامه‌ها و مدارک و بسته‌ها به شمار می‌رود.

در سال‌های اخیر استارتاپ‌های موفقی برای ایجاد ارتباط بین افراد علاقمند به جابه‌جایی کالا و متقاضیان شکل گرفته است.

Postmate یکی از استارتاپ‌هایی است که در حال حاضر روی ارسال غذای رستوران‌ها متمرکز است و توانسته خیلی خوب از پیک‌های پیاده برای رستوران‌ها در محلات مختلف استفاده کند اما در عصر تکنولوژی و ماشین‌های خودران و انواع وسایل نقلیه پیک پیاده چه کارکردی دارد و چطور می‌شود از این پتانسیل برای راه‌اندازی یک استارتاپ و کمک به توسعه شبکه لجستیک استفاده کرد؟

در این مقاله مزایای حضور پیک پیاده در صنعت لجستیک بررسی می‌شود.

مدارک فوق حساس

بسیاری از افراد نگران هستند که ممکن است چه بلایی سر اسناد و مدارک بسیار مهم‌شان در حین ارسال آنها با پست یا روش‌های مرسوم بیفتد؟ معمولا افراد برای ارسال اسناد اصل به یک شخص معتمد و سریع نیاز دارند تا بتوانند با خیال راحت این اسناد و مدارک را جابجا کنند.

هرچند که شرکت‌های پستی امکان بیمه همه بسته‌ها را برای مشتریان خود فراهم می‌کنند اما بعضی اوقات مدارک اصل بسیار ارزشمند هستند و لازم است با اطمینان بیشتری به مقصد برسند. در اینجا شرکت‌های مبتنی بر تقاضا حضور دارند که ارتباط بین متقاضیان با پیک‌های موتوری را برقرار می‌کنند و اصولا سرویس ویژه‌ای برای کارهای مهم و حساس به مشتریان خود ارائه نمی‌کنند.

استارتاپ‌های پیک پیاده ، پدیده‌ای تازه در صنعت لجستیک

ایجاد اعتماد برای مشتری

ایجاد اعتماد و ساختن ارتباط با مشتریان تازه یکی دیگر از کارکردهای پیک‌های پیاده است. معمولا ایجاد ارتباط با مشتریان از سوی یک فرد مورد اعتماد می‌تواند به نتایج مثبتی برای کسب‌وکار منجر شود. این شیوه به ویژه در کسب‌وکارهای B2B بسیار موثر و پرکاربرد است.

این روش کمک می‌کند تا بتوانیم روی مشتریان خود تاثیر بگذاریم و احترام ویژه‌ای که برایشان قائل هستیم را به آنها ابراز کنیم. فرض کنید قرار است هدیه‌ای را برای کسی ارسال کنید و توقع دارید که با احترام و شرایط خاصی این هدیه ارسال شود.

خوش‌قولی

برای اینکه به زمان‌بندی متعهد باشید و کارها را به موقع انجام دهید، گاهی لازم است تا شخصی به طور ویژه اموری را شخصاً پیگیری کند.

فرض کنید انجام پروژه‌ای به طور معمول یک هفته زمان می‌برد ولی لازم است تا آن را دو روزه انجام دهید و در این بین بسیاری از امور که معمولاً مربوط به جابجایی بسته‌ها و اسناد و… مربوط است، معمولاً بسیار زمان‌بر هستند و پیک های پیاده راه‌حل‌های خوبی برای تسریع امور هستند.

پیک پیاده در صنعت لجستیک

 جابه‌جایی، تبدیل یا نقد کردن پول و چک

دریافت یا ارسال چک‌های بانکی یا اسناد قانونی که نیازمند مهر و امضا هستند اموری هستند که باید یک شخص قابل اعتماد آن را پیگیری کند. بسیاری از شرکت‌ها شخص مورد اعتمادی را استخدام می‌کنند اما گاهی هم لازم است تا پیک مطمئنی این امور را پیگیری کند و پیک پیاده گزینه مناسبی هستند.

عبور و مرور آسان

تردد وسایل نقلیه در بعضی از مناطق شلوغ تقریباً غیرممکن است. مثلاً جایی مثل بازار بزرگ تهران که در تودرتوی تیمچه‌ها و دالان‌ها تردد ماشین و موتورسیکلت غیرممکن است، حضور پیک پیاده بسیار کارآمد و ضروری است. معمولاً جابجایی نامه‌ها و مدارک و حتی بسته‌های کوچک در چنین فضاهایی نیازمند سرعت و اطمینان است و پیک‌های پیاده در این چنین مواقعی بهترین گزینه هستند.

حفاظت از محیط زیست به کمک پیک پیاده

توجه به این نکته که همیشه لازم نیست برای جابجایی کالاها از وسایل نقیله موتوری استفاده کرد، موضوعی است که به تازگی برای بسیاری از مردم اهمیت پیدا کرده است. طرفداران محیط ‌زیست توصیه می‌کنند تا حد امکان در مصرف انرژی و البته تولید گازگلخانه‌ای و دی‌اکسیدکربن دقت کرد. استفاده از سیستم پیک پیاده کمک می‌کند تا حد زیادی تولید کربن کنترل شود.

حفاظت از محیط زیست به کمک پیک پیاده

استفاده از وقت مرده

هر کسی می‌تواند پیک پیاده باشد، مثلا دانش‌آموزی که بعد از مدرسه بسته‌ای را به مقصد می‌رساند یا کارمندی که سر راه خود کالایی را از همسایه خود می‌گیرد و به یک دفتر پستی می‌برد. این روش کمک می‌کند تا صنعت لجستیک گسترده شود و سیستم جابجایی کالا ناچار به طی کردن مسافت‌های طولانی، اتلاف وقت و انرژی نداشته باشد.

استارتاپ‌های مختلفی از این ایده برای کسب‌وکار خود استفاده کرده‌اند و تبدیل به پلی برای ارتباط پیک‌های پیاده و متقاضیان استفاده از این خدمات شده‌اند.

پیک‌های پیاده می‌توانند در رساندن بسته‌ها از وسایل نقلیه عمومی یا حتی وسیله شخصی خود استفاده کنند اما مهمترین مساله در شکل‌گیری این کسب‌وکارها استفاده از منابع موجود و در دسترس برای خدمت به صنعت لجستیک و جلوگیری از اتلاف انرژی، زمان و هزینه است.

منبع:

getcircuit

Indeed

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.